X
Nordic region's business magazine • oktober 26, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Jan Emanuel: En provokativ röst i den digitala världen

Publicerad oktober 26, 2025

Jan Emanuel har etablerat sig som en av Sveriges mest kontroversiella profiler online, där hans innehåll präglas av ett flöde av muskulösa bilder, lyxiga bilar och provokativa uttalanden.


Trots sin machoimage ser han sig själv som en förebild som förespråkar ansvarstagande och förnuft. En närmare titt på hans liv involverar hans barndom på Vårdsätra gård, där han fortfarande är delaktig i familjens historia.


När vi träffar honom möts vi av hans mamma och en hund. Jan Emanuel berättar:

”Det läcker in och måste lagas, men det känns skit att fixa något som inte ens är mitt.”


Under sin uppväxt var gården en plats för drömmar, och han lovade att en dag köpa den. Hans ekonomi har förändrats radikalt, och han beskriver sig själv som ”snuskigt rik”.


Vid en rundtur på tomten visar han upp sin röda Mercedes, som han stolt säger är bland det finaste han har.

”Mamma och den här bilen,” påpekar han.


Men bakom den glittrande fasaden på sociala medier finns en mer komplex verklighet. Det förfallna huset och underhållsbehovet står i kontrast till hans lyxiga livsstil.


Jan Emanuel har en unik förmåga att kombinera provokation och innehåll som engagerar. Han citerar ofta:

”Jag spelar apa hela tiden. När jag lägger ut på konsumtionsvaror eller bilar så vet jag att uppmärksamheten kommer.”


Psykologen Siri Helle förklarar att känslostarka budskap sprids snabbare i sociala medier, vilket Jan Emanuel utnyttjar till fullo.


Hans offentliga persona väcker både beundran och kritik, och han känner till sin påverkan.

”Det är klart att det finns saker Tate säger som är vettiga. Men, ibland är han ju bara korkad,” säger han om kontroversiella figurer.


Jan Emanuel tar avstånd från vissa aspekter av manosfären men erkänner likheter med andra profiler som Jorden B Peterson och Joe Rogan.

”Jag har något som sticker ut; kunskap, förnuft och respekt för min nästa,” förklarar han.


Han uppmanar sina följare att tänka själva och att

”veta vad som är rätt.”


Trots att han står för traditionella värderingar, talar han också om vikten av att ifrågasätta normer och att visa känslor i rätt kontext.


Jan Emanuel är medveten om att hans påverkan kan leda till oönskade riktningar i följarbasen och erkänner:

”Jag kan ha en överdimensionerad självbild.”


Han strävar efter att vara en förebild för unga killar, men hans budskap kan ibland förmedla motsägelsefulla värderingar.


Hans ståndpunkt om känslor är tydlig:

”Det är en patetisk nolla som slår sönder saker för att han blir arg.”


Trots sin machoimage visar han också sårbarhet och omtanke för sin mamma, vilket ger en mer nuancerad bild av hans person.


Jan Emanuel förespråkar gentlemannaskap och anser att det är viktigt att sätta andra före sig själv.

”Det är definitionen av att vara en man: att sätta sig själv i sista rummet,” påpekar han.


Han är kritisk mot influencersamarbeten och uttrycker att han inte vill sälja sig själv, utan istället fokusera på sin egen väg.


Vid intervjun betonar han vikten av etik och moral, och hur han vill påverka unga män positivt.

”Jag vill att ilskan jag känner inför all den smuts vi matar in i våra barn ska generera en förbättring,” avslutar han.

Mest lästa
  1. Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

  2. Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

  3. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Fler intressanta artiklar

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.