X
Nordic region's business magazine • oktober 26, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Jan Emanuel: En provokativ röst i den digitala världen

Publicerad oktober 26, 2025

Jan Emanuel har etablerat sig som en av Sveriges mest kontroversiella profiler online, där hans innehåll präglas av ett flöde av muskulösa bilder, lyxiga bilar och provokativa uttalanden.


Trots sin machoimage ser han sig själv som en förebild som förespråkar ansvarstagande och förnuft. En närmare titt på hans liv involverar hans barndom på Vårdsätra gård, där han fortfarande är delaktig i familjens historia.


När vi träffar honom möts vi av hans mamma och en hund. Jan Emanuel berättar:

”Det läcker in och måste lagas, men det känns skit att fixa något som inte ens är mitt.”


Under sin uppväxt var gården en plats för drömmar, och han lovade att en dag köpa den. Hans ekonomi har förändrats radikalt, och han beskriver sig själv som ”snuskigt rik”.


Vid en rundtur på tomten visar han upp sin röda Mercedes, som han stolt säger är bland det finaste han har.

”Mamma och den här bilen,” påpekar han.


Men bakom den glittrande fasaden på sociala medier finns en mer komplex verklighet. Det förfallna huset och underhållsbehovet står i kontrast till hans lyxiga livsstil.


Jan Emanuel har en unik förmåga att kombinera provokation och innehåll som engagerar. Han citerar ofta:

”Jag spelar apa hela tiden. När jag lägger ut på konsumtionsvaror eller bilar så vet jag att uppmärksamheten kommer.”


Psykologen Siri Helle förklarar att känslostarka budskap sprids snabbare i sociala medier, vilket Jan Emanuel utnyttjar till fullo.


Hans offentliga persona väcker både beundran och kritik, och han känner till sin påverkan.

”Det är klart att det finns saker Tate säger som är vettiga. Men, ibland är han ju bara korkad,” säger han om kontroversiella figurer.


Jan Emanuel tar avstånd från vissa aspekter av manosfären men erkänner likheter med andra profiler som Jorden B Peterson och Joe Rogan.

”Jag har något som sticker ut; kunskap, förnuft och respekt för min nästa,” förklarar han.


Han uppmanar sina följare att tänka själva och att

”veta vad som är rätt.”


Trots att han står för traditionella värderingar, talar han också om vikten av att ifrågasätta normer och att visa känslor i rätt kontext.


Jan Emanuel är medveten om att hans påverkan kan leda till oönskade riktningar i följarbasen och erkänner:

”Jag kan ha en överdimensionerad självbild.”


Han strävar efter att vara en förebild för unga killar, men hans budskap kan ibland förmedla motsägelsefulla värderingar.


Hans ståndpunkt om känslor är tydlig:

”Det är en patetisk nolla som slår sönder saker för att han blir arg.”


Trots sin machoimage visar han också sårbarhet och omtanke för sin mamma, vilket ger en mer nuancerad bild av hans person.


Jan Emanuel förespråkar gentlemannaskap och anser att det är viktigt att sätta andra före sig själv.

”Det är definitionen av att vara en man: att sätta sig själv i sista rummet,” påpekar han.


Han är kritisk mot influencersamarbeten och uttrycker att han inte vill sälja sig själv, utan istället fokusera på sin egen väg.


Vid intervjun betonar han vikten av etik och moral, och hur han vill påverka unga män positivt.

”Jag vill att ilskan jag känner inför all den smuts vi matar in i våra barn ska generera en förbättring,” avslutar han.

Mest lästa
  1. Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

  2. Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

  3. Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Fler intressanta artiklar

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…
rekryteringar

Aktuella rekryteringar inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad december 15, 2025

Resumé ger en översikt av de senaste jobbytena inom reklam, PR, marknadsföring och kommunikation under perioden 8 till 14 december 2025.Binaji Marouf tillträder som kommunikationschef på myndigheten för unga och…

Techbranschen och dess roll i moderna konflikter

Publicerad december 14, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschprofiler viktiga händelser inom den svenska sektorn under 2025. I lucka 14 framhåller André Frisk att teknik nu utgör en central del av säkerhetsstrukturer. ”Jag växte…

Vibe marketing: En ny era för varumärkesstrategier

Publicerad december 14, 2025

Vibe marketing markerar ett skifte inom varumärkesstrategi, där känslor står i centrum för kommunikationen. Greg Isenberg introducerade termen tidigare i år, vilket väckte intresse bland kommunikationsexperter. Många är osäkra på…

Framtiden för berättande i en digital värld

Publicerad december 13, 2025

I Resumés julkalender belyser branschprofiler det mest intressanta som inträffat i den svenska branschen under 2025. Bakom lucka 13 finner vi Lina Franzon, creative director på Abby World. Med året…

Kritik mot Meta: Schibsted och Bonnier kräver uteslutning från IAB

Publicerad december 12, 2025

Mediehusen Schibsted och Bonnier News har uttryckt stark frustration över annonsbedrägerierna som förekommer på Facebook och Instagram. De anser nu att Meta bör uteslutas ur IAB Sverige, branschorganisationen för digital…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.