IPG:s rapport kan bli den sista i börshistorien
Publicerad november 11, 2025
Publicerad november 11, 2025

Om affären med Omnicom genomförs, kan det tredje kvartalet bli IPG:s sista rapportering som börsnoterat företag. Under Q3 rapporterade IPG intäkter på 2,49 miljarder dollar, vilket överträffade Wall Streets förväntningar på 2,2 miljarder dollar. Trots detta var intäkterna cirka 5 procent lägre än föregående år.
Under samma period minskade personalstyrkan med 800 medarbetare, en del av sparåtgärder som presenterades i början av 2025. Godkännande från EU-myndigheter återstår för att affären mellan Omnicom och IPG ska kunna slutföras innan årets slut.
Detta innebär att det kan vara IPG:s sista rapport som publikt bolag.
Svenska längdlandslaget för skidor har nyligen ingått ett sponsoravtal med Novo Nordisk, som är känt för sina läkemedel som Ozempic och Wegovy. Världsantidopingbyrån WADA överväger nu att förbjuda den aktiva substansen semaglutid, som används i dessa läkemedel.
Enligt längdskidåkaren säger hon:
”Det kan absolut vara lite förvånande att vi faktiskt ska bära logotypen för ett företag som har varit så omdiskuterat för ett visst läkemedel, och då tänker jag på Ozempic,”.
WADA undersöker om semaglutid kan påverka prestationsförmågan, medan den norska läkaren säger:
”Bantningsmedel borde förbjudas i sporten.”
Barnrättsorganisationen ChildX har lämnat in en polisanmälan mot Amazon och andra plattformar som säljer barnliknande sexdockor. Enligt generalsekreteraren för ChildX säger hon:
”Att de marknadsförs och säljs öppet innebär en konkret risk för att sexuella övergrepp normaliseras.”
Polisanmälan görs tillsammans med ambassadörerna för ChildX och de efterlyser striktare reglering av plattformar som distribuerar barnporr.
Det rapporteras också att Kinas shoppinghögtid Singles Day påverkas negativt av lågkonjunkturen. Den genomsnittliga shoppingnotan har minskat kraftigt, vilket kan ses som en indikator på den bredare ekonomiska situationen i landet.
Ica och Coop har nyligen inlett ett initiativ för att marknadsföra ukrainska produkter i sina butiker. Inköpschefen för Ica Sverige säger:
”Vi gör det dels för att vi tror på produkterna men också för att visa solidaritet med Ukraina.”
Under de senaste veckorna har 3 000 ukrainska varor sålts på Ica, och Coop planerar att sälja dessa produkter i 200 butiker.