X
Nordic region's business magazine • november 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

IPG:s rapport kan bli den sista i börshistorien

Publicerad november 11, 2025

Om affären med Omnicom genomförs, kan det tredje kvartalet bli IPG:s sista rapportering som börsnoterat företag. Under Q3 rapporterade IPG intäkter på 2,49 miljarder dollar, vilket överträffade Wall Streets förväntningar på 2,2 miljarder dollar. Trots detta var intäkterna cirka 5 procent lägre än föregående år.


Under samma period minskade personalstyrkan med 800 medarbetare, en del av sparåtgärder som presenterades i början av 2025. Godkännande från EU-myndigheter återstår för att affären mellan Omnicom och IPG ska kunna slutföras innan årets slut.


Detta innebär att det kan vara IPG:s sista rapport som publikt bolag.


Svenska längdlandslaget för skidor har nyligen ingått ett sponsoravtal med Novo Nordisk, som är känt för sina läkemedel som Ozempic och Wegovy. Världsantidopingbyrån WADA överväger nu att förbjuda den aktiva substansen semaglutid, som används i dessa läkemedel.


Enligt längdskidåkaren säger hon:

”Det kan absolut vara lite förvånande att vi faktiskt ska bära logotypen för ett företag som har varit så omdiskuterat för ett visst läkemedel, och då tänker jag på Ozempic,”.


WADA undersöker om semaglutid kan påverka prestationsförmågan, medan den norska läkaren säger:

”Bantningsmedel borde förbjudas i sporten.”


Barnrättsorganisationen ChildX har lämnat in en polisanmälan mot Amazon och andra plattformar som säljer barnliknande sexdockor. Enligt generalsekreteraren för ChildX säger hon:

”Att de marknadsförs och säljs öppet innebär en konkret risk för att sexuella övergrepp normaliseras.”


Polisanmälan görs tillsammans med ambassadörerna för ChildX och de efterlyser striktare reglering av plattformar som distribuerar barnporr.


Det rapporteras också att Kinas shoppinghögtid Singles Day påverkas negativt av lågkonjunkturen. Den genomsnittliga shoppingnotan har minskat kraftigt, vilket kan ses som en indikator på den bredare ekonomiska situationen i landet.


Ica och Coop har nyligen inlett ett initiativ för att marknadsföra ukrainska produkter i sina butiker. Inköpschefen för Ica Sverige säger:

”Vi gör det dels för att vi tror på produkterna men också för att visa solidaritet med Ukraina.”


Under de senaste veckorna har 3 000 ukrainska varor sålts på Ica, och Coop planerar att sälja dessa produkter i 200 butiker.

Mest lästa
  1. Tjejzonen presenterar ny visuell identitet för att stärka unga tjejer

  2. Utmaningar för marknadschefer i entreprenörsdrivna företag

  3. Medieinvesteringar i förändring: Podcast växer medan tv sjunker

Fler intressanta artiklar

Eon lanserar kampanj om elens centrala roll i samhället

Publicerad november 11, 2025

Eon inleder en landsomfattande kampanj för att belysa elektricitetens avgörande betydelse i samhället. Byrån BBDO Nordics står bakom initiativet. Kampanjen, som går under namnet ”Utan energi stannar Sverige”, syftar till…

IPG:s rapport kan bli den sista i börshistorien

Publicerad november 11, 2025

Om affären med Omnicom genomförs, kan det tredje kvartalet bli IPG:s sista rapportering som börsnoterat företag. Under Q3 rapporterade IPG intäkter på 2,49 miljarder dollar, vilket överträffade Wall Streets förväntningar…

Ny kampanj för att rädda Östersjön

Publicerad november 11, 2025

I en ny gemensam insats med plattformen Havet i skolan uppmärksammas Östersjön och dess framtid, som i dagsläget hotas av överfiske och föroreningar. Havet i skolan är en nationell plattform…

Uncommon expanderar med fokus på internationella projekt

Publicerad november 11, 2025

Uncommon Stockholm har sedan sin start förra året ökat från tre till tjugo medarbetare. Byrån, som arbetar med internationella uppdrag, har utvecklat en framgångsrik arbetsmodell. Ledarduon Mia Berggren och Björn…

Estrella inrättar chipsvalmyndighet för att hitta Sveriges nästa smak

Publicerad november 11, 2025

Inför valet 2026 lanserar Estrella en egen valmyndighet med syfte att upptäcka Sveriges nästa stora chipsmak. 2022 genomförde Estrella det första chipsvalet i landet. Nu tar man ett steg vidare…

Epoq lanserar kreativ kökskampanj utmanande Ikea

Publicerad november 11, 2025

Epoq, Elgigantens köksvarumärke, tar ett djärvt steg i en ny kampanj skapad av Nord DDB. Med en tydlig referens till Ikea framhäver Epoq att ”Vi har inga köttbullar – men…

Analyser av Juholts och Reinfeldts offentliga framträdanden

Publicerad november 11, 2025

Veckans avsnitt av Debrief bör inte missas – lyssna här. Aktievärdena för Håkan Juholts och Fredrik Reinfeldts personliga varumärken – hur kommer de att påverka deras offentliga roller framöver?Det är…

Göteborgs filmfestival avbryter samarbete med F&B efter Israelkritik

Publicerad november 10, 2025

Efter avslöjandet om att Forsman & Bodenfors ägarbolag Stagwell agerat rådgivare för att förbättra Israels rykte har flera kunder reagerat. Göteborgs filmfestival ska nu ha valt att avbryta sitt samarbete,…

Nytt kommunikationskoncept från Compricer med fokus på kostnadseffektivitet

Publicerad november 10, 2025

Compricer har nyligen introducerat sitt nya kommunikationskoncept ”Inte onödig utgift”. Istället för att anlita en traditionell reklambyrå, valde de att samarbeta med ett team av tidigare kreatörer från King. Elin…

Framtiden tillhör generalisterna

Publicerad november 10, 2025

Många kreativa yrkesverksamma inom reklamsektorn är idag arbetslösa. De senaste åren har omställningar gjort att den traditionella framgångsformeln har förändrats, skriver hon.Jag diskuterade nyligen med en rekryterare, som uttryckte: ”Du…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.