Innovativ kampanj om kameror som musikinstrument
Publicerad september 30, 2025
Publicerad september 30, 2025

I en global kampanj från Axis Communications, utformad av Forsman & Bodenfors, visas hur kombinationen av kamerabevakning och AI-teknologi kan skapa nya möjligheter.
Genom AI kan kameror nu identifiera specifika objekt och aktivera olika ljud beroende på var i synfältet dessa befinner sig.
I kampanjen ”The object detection orchestra” ser vi en uppsättning som spelar på en Axis-kamera med hjälp av tennisbollar, en kaffekopp och en brandsläckare. När objekten flyttas mellan osynliga zoner triggas olika ljud.
Orkestern framför Richard Strauss klassiska verk ”Also Sprach Zarathustra”, i ett modernt arrangemang av en välkänd musikproducent.
– Jag är tekniknörd, så det här var något av ett drömprojekt. Att arrangera musiken var bara en liten del. Den stora utmaningen var att bygga lösningen och få instrumentet spelbart. Det var otroligt häftigt när vi fick allting att funka, säger hon.
Kampanjen kommer att rulla globalt, där vi får följa experimentet, höra resultatet och lära oss om tekniken bakom den. Huvudfilmen, regisserad av en annan kreatör, syftar till att visa den spektakulära produktdemonstrationen av teknologin.
– Det var viktigt för oss att välja ett uttryck som inte var kopplat till någon specifik bransch och som kunde fungera globalt, som musik. I grund och botten är det en spektakulär produktdemo som tydligt visar möjligheterna, säger han.