Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion
Publicerad december 18, 2025
Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.
Företaget, som tidigare hette Ingrid Capacity, har nu kortat ner sitt namn till endast Ingrid, vilket står för ”Intelligent Grid”. Vd säger:
”Vårt nya varumärke representerar vilka vi är och vart vi är på väg. Vårt första kapitel handlade om att snabbt skala batterienergilagring över hela Norden på strategiska platser i elnätet. I dag går vi in i vårt andra kapitel, där vi expanderar i Norden och Europa med ett utbud av kompletterande lösningar som gör elnätet mer flexibelt och intelligent – inklusive vår flexibla infrastruktur och vår egenutvecklade optimeringsplattform.”
Den nya varumärkesidentiteten syftar till att spegla Ingrids framtidsambitioner. Kommunikationschefen förklarar:
”Rebranding handlar om tydlighet – för våra partners, framtida kollegor och för oss själva. När vi nu expanderar i Europa behöver vi ett varumärke och en identitet som tydligt uttrycker vårt syfte och den roll vi spelar i att bygga det intelligenta elnätet.”
Den visuella identiteten har utvecklats av Zheng Joo och John Pinsky med stöd av Claes Lind. Eric Sprongberg har agerat extern rådgivare i processen. Den nya hemsidan har designats av Most Studios.