Influencermärkenas ekonomiska utveckling 2024
Publicerad Juli 21, 2025
Publicerad Juli 21, 2025
Sex skönhetsföretag med influencers i grunden redovisade totalt över 850 miljoner kronor i omsättning för 2024 enligt en sammanställning från Svenska Dagbladet.
Bianca Ingrossos företag Caia Cosmetics är störst med en omsättning på 695 miljoner kronor under året och har nyligen öppnat en flaggskeppsbutik på Östermalm i Stockholm.
En pr-konsult beskriver fenomenet som en effekt av grundarens starka profil på följande sätt:
”Medier skriver egentligen inte om varumärken, de skriver om människor. Caia handlar om Bianca Ingrosso och i förlängningen om resten av klanen som har enormt många lojala fans. Att inte bevaka hennes varje steg vore kommersiellt obegåvat,” säger Niclas Green.
Bianca Ingrosso äger drygt 12,5 procent av aktierna i Caia Cosmetics.
Störst tillväxt noterades för Wilma Holmqvists Hickap, som nu ägs av finska Dermoshop och hänvisar till det ökade intresset för julkalendrar som orsak till tillväxten.
Aleksandar och Kenza Zouiten Subosics hårvårdsvarumärke The Every ökade omsättningen men uppvisade minskad vinst, medan podcastprofilerna Hanna Widell och Amanda Schulmans All I Am Beauty växte med 24 procent.
Både Linda Hallbergs LH Cosmetics och Therese Lindgrens Indy Beauty rapporterade lägre resultat efter att grundaren sålde sina andelar 2022 och trädde tillbaka från marknadsföringen, vilket gjorde att företaget förlorat momentum.
Varumärkesexperten Eva Ossiansson lyfter fram en utmaning:
”Utmaningen är att bygga ett varumärke som kunderna fortsätter att gilla även när personen bakom kliver åt sidan. Det är inte alla som lyckas med det,” säger hon.