Ikea avslutar långvarigt samarbete med Mother
Publicerad november 20, 2025
Publicerad november 20, 2025

Ikea i Storbritannien och Irland har beslutat att avsluta sitt 16-åriga samarbete med reklambyrån Mother. Detta beslut kommer i kölvattnet av en översyn där Mother meddelade att de inte avser att delta i den kreativa processen, vilket markerar slutet på deras partnerskap. Avtalet förväntas löpa ut i augusti 2026.
Marknadsföringschefen på Ikea uttrycker sin uppskattning för byråns bidrag under åren:
”Mothers beslut att inte delta i den kreativa utvärderingen sätter punkt för 16 års partnerskap som verkligen har förkroppsligat ”the wonderful everyday”. Vi är djupt tacksamma för deras kreativitet, samarbete och det bidrag de har gjort till vår verksamhet,” säger hon.
Under sitt samarbete skapade Mother minnesvärda kampanjer, inklusive den uppmärksammade
”You”ll always find me in the kitchen at parties”. Denna reklam följdes av flera framgångsrika kampanjer. Katie Mackay-Sinclair, en av partnerna på Mother, förklarade:
”Detta är ett svårt beslut. Efter 16 fantastiska år med Ikea har vi beslutat att inte delta i denna pitch. Vi tror verkligen att vi inte kan bevisa något i en pitch som vi inte redan bevisar varje dag.”
Utöver detta har Wermlands Mejeri skapat en kontroversiell reklam inför en SHL-match som censurerades av Reklamombudsmannen. Budskapet som skulle visas ansågs kränkande och fick modifieras. Charlotta Stenson, vd på reklambyrån, kommenterar:
”Vi respekterar beslutet, även om det i det här fallet är lite ironiskt att en instans som Reklamombudsmannen i Stockholm har synpunkter på vad som kan vara kränkande för bönderna.”
Adobe har meddelat att de planerar att köpa AI-bolaget Semrush för 18 miljarder kronor. Detta förvärv syftar till att förbättra Adobes marknadsföringsverktyg och ge marknadsförare bättre insikter om konsumenternas uppfattningar online. Samtidigt pågår implementeringen av AI-förordningen i Europa, där vissa regler kan dröja till 2027.
Henna Virkkunen, digitalansvarig kommissionär, säger angående kakgodkännanden:
”Vi kan alla enas om att vi har tillbringat allt för mycket tid med att acceptera eller avvisa kakor när vi besöker olika webbplatser.”