X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Augusti 1, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Hur kortade arbetsveckor påverkar byråernas resultat och hållbarhet

Publicerad Augusti 1, 2025

Allt fler svenska byråer inför förkortad arbetstid för att kombinera hög effektivitet med förbättrat välmående utan att tumma på lönsamheten.


Resumé återvänder till de byråer som för drygt två år sedan testade sex timmars arbetsdag för att kartlägga långsiktiga effekter.


Brightnest Group, verksamt i Luleå, Göteborg och Gällivare, har med 40 medarbetare en omsättning på 3,8 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 102 505 kronor efter införandet av en flexibel arbetsvecka.


Juno rapporterar en omsättning på 7,6 miljoner kronor men ett negativt rörelseresultat på – 869 550 kronor. Byråintäkten på 6,2 miljoner kronor går till kärnverksamheten, och man prioriterar noggrant vilka uppdrag som antas.


Tegel & Hatt har sedan 2017 arbetat kortare dagar. Byrån med fem medarbetare noterar stabil tillväxt, 9,3 miljoner i omsättning och 700 000 kronor i vinst 2024, samtidigt som rekryteringsförmågan stärks.


Resultaten bekräftar en positiv utveckling både gällande personalhälsa och leveranskvalitet.

”Det går bra för oss. Vi är stabila och har ökat omsättningen kraftigt sedan 2022. Vi har just fått siffrorna för 2024 – 9,3 miljoner i omsättning och en vinst på 700 000 kronor. Dessutom har vi lyckats göra två riktigt bra rekryteringar nyligen, delvis tack vare att vi praktiserar sex timmars arbetsdag”, Mats Hedman säger.


Effekten av kortare dagar märks tydligt i medarbetarnas arbetsglädje och fokus.

”Våra medarbetare mår tipptopp. De där två timmarna om dagen gör så jäkla mycket. Jag märker det själv, men jag ser det också hos de andra. Vi kommer till jobbet varje morgon taggade och ivriga, och det påverkar allt – från hur vi presterar till hur vi bemöter kunderna. Jag är så glad att vi gjorde det här”, han säger.


Byråerna har omdefinierat sin debiteringsmodell och säljer värde i stället för debiterade timmar. Kunder vittnar om snabbare och bättre leveranser samtidigt som hållbarhet blir en del av erbjudandet.


Implementeringen har inte krävt prishöjningar eller fler uppdrag, utan snarare en ökad fokusering under arbetsdagarna.

”Vi anser att det är värt det”, Therese Brun säger.


Kortare arbetsveckor bidrar till lägre sjukfrånvaro och hög motivation då längre helger ger möjlighet till riktig återhämtning.


För Juno har kravet på selektiva uppdrag lett till bättre effektivitet och förbättrad lönsamhet även vid ett negativt rörelseresultat.

”Vi gjorde ett bättre resultat förra året jämfört med året innan, och det var vårt första helår med sex timmars arbetsdag”, hon säger.


Arbetstidsförkortning ses som en väg till hållbar kreativitet och en konkurrensfördel på talangmarknaden. Många byråer uppmuntras att följa exemplet för att främja en mer hållbar arbetskultur.

”Jag är övertygad om att vi gör ett bättre jobb med utvilade, avkopplade hjärnor som jobbar effektivare under kortare tid. Vårt jobb handlar om kreativitet och tankekraft snarare än att bara vara händer som utför uppgifter – och då är kvalitet viktigare än kvantitet”, Kristina Bexelius säger.

Mest lästa
  1. Hur kortade arbetsveckor påverkar byråernas resultat och hållbarhet

  2. Stendahls redovisar fallande byråintäkt och minskat rörelseresultat

  3. Google inför ai-baserad åldersverifiering

Fler intressanta artiklar

Snapchat och caia väver samman digitala och fysiska modeupplevelser

Publicerad August 1, 2025

Snapchat har för första gången lanserat en utomhuskampanj i Danmark under Copenhagen Fashion Week i nära samarbete med det danska modevarumärket Rotate och skönhetsföretaget Caia. Genom över 180 aktiveringar i…

Pr-expertens ai-thriller om teknikens gränser

Publicerad August 1, 2025

Efter två decennier i kommunikations- och tekniksektorn debuterar Martin Sjögren som skönlitterär författare med en spänningsroman som utforskar artificiell intelligens, rymdteknik och konsekvenserna av en för snabb teknikutveckling.– Finns ett…

Wenderfalck stärker tillväxten 2024 trots lägre marginal

Publicerad July 31, 2025

Pr-byrån Wenderfalck redovisar en fortsatt tillväxt 2024 efter rekordåret 2023, med ökade intäkter men en marginell sänkning av rörelseresultatet.Året 2024 inleddes med att omsättningen steg till 63 miljoner kronor, vilket…

När ai tar över sammanfattningen

Publicerad July 31, 2025

AI:s förmåga att sammanfatta stora textmängder kan ge snabb översikt men riskerar att sudda ut viktig nyans i kommunikationen. Idag presenteras svar direkt i sökresultat istället för att leda användaren…

Samuel l. jackson lanserar tångsnacks från vattenfalls havsbaserade vindkraft

Publicerad July 31, 2025

Vattenfall har i samarbete med skådespelaren Samuel L. Jackson tagit fram ett nytt snack av tång som odlas mellan turbiner i sina havsbaserade vindkraftsparker. Produkten kommer att produceras i begränsad…

Esmeraldas syskon invänder mot varumärkesskydd av smeknamnet

Publicerad July 31, 2025

Esmeraldas bröder och systrar ifrågasätter Melinda Jacobs patentansökan för att registrera dotterns smeknamn som varumärke.Dottern har i familjen ofta kallats så här:”Lilla hjärtat”I ett yttrande till Patent- och registreringsverket framhäver…

Imponerande resultat driver metas aktieuppgång

Publicerad July 31, 2025

Meta presenterade ett resultat per aktie om 7,14 dollar, vilket överträffade analytikernas förväntade 5,92 dollar.Intäkterna för perioden uppgick till 47,5 miljarder dollar, jämfört med prognoserna på 44,8 miljarder.Företaget förutser att…

Stark utveckling för kid collective efter byråfusion

Publicerad July 31, 2025

Kid Collective bildades genom en sammanslagning av de oberoende byråerna Volt och Familjen efter ett utmanande 2023. Fusionen resulterade i en stärkt plattform som nu avslutat sitt första räkenskapsår med…

Guess lanserar första ai-modellen i vogue – kritiken växer

Publicerad July 30, 2025

I augustinumret av Vogue presenterade modemärket Guess en annons med en modell skapad helt via artificiell intelligens. Det är första gången som en sådan digital konstruktion syns i tidningen.Bilden visar…

Amazon drar sig ur google shopping-auktioner

Publicerad July 30, 2025

Amazon har under veckan avbrutit budgivningen på google shopping-annonser efter en gradvis nedtrappning det senaste året.Då en av de tyngsta aktörerna lämnat fältet kan andra annonsörer förvänta sig lägre klickkostnader…

Arkiv

  • August 2025
  • July 2025

Kategorier

  • Byrå samarbete
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter

Test

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt
  • Integritetspolicy
  • Cookies
mail Created with Sketch Beta.