X
Nordic region's business magazine • augusti 1, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Hur kortade arbetsveckor påverkar byråernas resultat och hållbarhet

Publicerad augusti 1, 2025

Allt fler svenska byråer inför förkortad arbetstid för att kombinera hög effektivitet med förbättrat välmående utan att tumma på lönsamheten.


Resumé återvänder till de byråer som för drygt två år sedan testade sex timmars arbetsdag för att kartlägga långsiktiga effekter.


Brightnest Group, verksamt i Luleå, Göteborg och Gällivare, har med 40 medarbetare en omsättning på 3,8 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 102 505 kronor efter införandet av en flexibel arbetsvecka.


Juno rapporterar en omsättning på 7,6 miljoner kronor men ett negativt rörelseresultat på – 869 550 kronor. Byråintäkten på 6,2 miljoner kronor går till kärnverksamheten, och man prioriterar noggrant vilka uppdrag som antas.


Tegel & Hatt har sedan 2017 arbetat kortare dagar. Byrån med fem medarbetare noterar stabil tillväxt, 9,3 miljoner i omsättning och 700 000 kronor i vinst 2024, samtidigt som rekryteringsförmågan stärks.


Resultaten bekräftar en positiv utveckling både gällande personalhälsa och leveranskvalitet.

”Det går bra för oss. Vi är stabila och har ökat omsättningen kraftigt sedan 2022. Vi har just fått siffrorna för 2024 – 9,3 miljoner i omsättning och en vinst på 700 000 kronor. Dessutom har vi lyckats göra två riktigt bra rekryteringar nyligen, delvis tack vare att vi praktiserar sex timmars arbetsdag”, Mats Hedman säger.


Effekten av kortare dagar märks tydligt i medarbetarnas arbetsglädje och fokus.

”Våra medarbetare mår tipptopp. De där två timmarna om dagen gör så jäkla mycket. Jag märker det själv, men jag ser det också hos de andra. Vi kommer till jobbet varje morgon taggade och ivriga, och det påverkar allt – från hur vi presterar till hur vi bemöter kunderna. Jag är så glad att vi gjorde det här”, han säger.


Byråerna har omdefinierat sin debiteringsmodell och säljer värde i stället för debiterade timmar. Kunder vittnar om snabbare och bättre leveranser samtidigt som hållbarhet blir en del av erbjudandet.


Implementeringen har inte krävt prishöjningar eller fler uppdrag, utan snarare en ökad fokusering under arbetsdagarna.

”Vi anser att det är värt det”, Therese Brun säger.


Kortare arbetsveckor bidrar till lägre sjukfrånvaro och hög motivation då längre helger ger möjlighet till riktig återhämtning.


För Juno har kravet på selektiva uppdrag lett till bättre effektivitet och förbättrad lönsamhet även vid ett negativt rörelseresultat.

”Vi gjorde ett bättre resultat förra året jämfört med året innan, och det var vårt första helår med sex timmars arbetsdag”, hon säger.


Arbetstidsförkortning ses som en väg till hållbar kreativitet och en konkurrensfördel på talangmarknaden. Många byråer uppmuntras att följa exemplet för att främja en mer hållbar arbetskultur.

”Jag är övertygad om att vi gör ett bättre jobb med utvilade, avkopplade hjärnor som jobbar effektivare under kortare tid. Vårt jobb handlar om kreativitet och tankekraft snarare än att bara vara händer som utför uppgifter – och då är kvalitet viktigare än kvantitet”, Kristina Bexelius säger.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.