Humor och skräck i SL:s kampanj mot parkeringsböter
Publicerad oktober 28, 2025
Publicerad oktober 28, 2025

Under 2024 utfärdades parkeringsböter i Stockholm till ett värde av 369 miljoner kronor. SL:s Halloweenkampanj bygger på den rädslan av att se en gul lapp i vindrutan. Tillsammans med Kid har SL utvecklat konceptet ”Åk med oss istället”, där fokus ligger på något som skrämmer många bilister: parkeringsböter.
– Du ser bilen på håll. Något gult glimrar till i vindrutan. Hjärtat stannar. Vi ville fånga den där millisekunden av panik på ett humoristiskt sätt. En parkeringsbot är enligt mig betydligt läskigare än en skräckfilm, säger hon.
Enligt SVT utfärdades parkeringsböter i Stockholm under 2024 för cirka 369 miljoner kronor, vilket visar hur vanligt detta fenomen är bland invånarna. Genom en skräckfilmsinspirerad reklam vill SL fånga känslan och skapa igenkänning med en gnutta humor. Samtidigt uppmanar kampanjen till att åka med SL som ett billigare alternativ.
– Om man ska bli skrämd i oktober, ska det åtminstone vara av något som går över efter två timmar på bio, inte något som kostar 1 300 kronor och förstör hela veckan. Kampanjen är en blinkning till alla som vet precis hur det känns, säger han.