Hjärnljus: En kampanj för att öka medvetenheten om hjärnsjukdomar
Publicerad december 1, 2025
Publicerad december 1, 2025

Under julens festligheter belyser Hjärnfonden kampen mot hjärnsjukdomar genom sin kampanj ”Hjärnljus”. Kampanjen använder ljusslingor för att symbolisera sjukdomar som ALS, Alzheimer och Parkinson.
I en reklamfilm visas hur dessa ljusmönster påminner om hur nervceller och synapser gradvis förlorar sin funktion. Kampanjen utförs av byrån Nord DDB.
Victoria från Karlstad, Thomas utanför Kävlinge och Jessica från Linköping delar sina erfarenheter av att leva med sådana sjukdomar i en annan film.
– Hjärnforskningen gör stora framsteg, men fortfarande saknas botemedel. Alzheimer, Parkinson och ALS påverkar olika delar av nervsystemet, men har också mycket gemensamt.
Med tillräckligt stöd kan forskningen utveckla lösningar som får bred effekt, säger Joakim Ramsberg, chef för forskning och samhälle på Hjärnfonden, i ett pressmeddelande.