X
Nordic region's business magazine • september 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Henrik Almqvist reflekterar över kommunikation och sociala medier

Publicerad september 11, 2025

Henrik Almqvist, kreativ ledare på M&C Saatchi, diskuterar behovet av tydligare kommunikation inom Folksam. Han framhäver vikten av att hålla fast vid koncept, särskilt i utmanande tider. Han säger: ”Jag vet inte riktigt om det inspirerar mig, men det som gör mig glad varje gång jag ser ett varumärke som har förstått vikten av att hålla i ett koncept och inte direkt börjar famla efter nått nytt när siffrorna inte visar exakt det man vill.”


Almqvist poängterar att de flesta varumärken borde omvärdera sina strategier. Han påpekar:

”Här skulle jag vilja svara i princip alla varumärken. Jag kan inte förstå hur man inte kan lära sig av historien.”


Han uttrycker att marknadsföring bör prioriteras även under krisperioder. Han säger:

”Det har alltid visat sig vara en bra investering. Det har aldrig varit billigare att ”köpa” marknadsandelar än nu.”


Enligt honom behöver Folksam justera sin kommunikation. Han anser att deras nuvarande budskap kunde ha mer kreativitet, och han kommenterar:

”Rubriker som ”Mygg är jobbiga, det ska inte försäkringar vara” tycker jag behöver lite mer kreativ finess.”


Almqvist reflekterar också över populärkulturens påverkan. Han nämner att han ofta tar inspiration från Threads, ett socialt medium som han beskriver som:

”Det absolut märkligaste sociala mediet. En total motsats till Instagrams förljugna lyxtillvaro.”


Han förklarar att Threads handlar om att visa sina sämsta sidor och exemplifierar:

”Ett besök på Threads är som att bevittna avkomman av en korsbefruktning av Böda camping och Ullared. En mycket inspirerande plats.”


Inför hösten ser han fram emot att följa sin tidigare kollega, Robin Wiman, i hans nya roll på Max Hamburgare. Han säger:

”Ett varumärke med extremt stor potential som jag tycker tappat relevans den senaste tiden.”


Almqvist uttrycker också sin oro för framtiden för svenskt näringsliv. Han konstaterar:

”Jag börjar få svårare och svårare att tro att 2025 skulle bli ett kanonår för svenskt näringsliv.”

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.