Hemköps framgångar på sociala medier genom humor och kreativitet
Publicerad oktober 17, 2025
Publicerad oktober 17, 2025

Under det senaste året har Hemköp gjort stora framsteg på sociala medier, särskilt med sina humoristiska sketcher. Varumärkeschefen delar med sig av nycklarna bakom denna strategiska framgång.
Medan konkurrenter som Coop kämpar och Ica förlitar sig på gamla reklamkoncept, har Hemköp genom målmedvetet arbete repositionerat sitt varumärke på marknaden.
Humor har blivit en central del av deras strategi på sociala medier. 
– Vi vill, lite tillskruvat, visa vilka Hemköp är genom att bjuda på oss själva, lite underhållning och i bästa fall några skratt, säger hon.
Hon fortsätter: 
– Sociala medier svämmar över av alla möjliga saker, och man blir väldigt lätt bortvald och förbiscrollad. Människors attention span är ju typ noll, så därför tror vi att man behöver bjuda på något.
Hemköps strategi omfattar flera spår med tydliga KPI:er och mål. 
– Till en början var det lite trial and error. Vi har tillåtit oss att testa oss fram för att se vad som flyger och inte, förklarar hon.
Det är avgörande att anpassa innehållet för olika plattformar. 
– Vi tror att om man vill lyckas på Tiktok så måste man försöka skapa innehåll som är gjort just för den kanalen, säger hon.
Innehållet varierar från recepttips till autentiska samarbeten med Splay, inklusive initiativ som