X
Nordic region's business magazine • november 17, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Havas i diskussioner med WPP om potentiellt partnerskap

Publicerad november 17, 2025

Havas inleder samtal med WPP angående en potentiell affär, vilket har bekräftats av källor. Detta rapporterades först av The Times of London. Riskkapitalföretagen Apollo och KKR sägs också vara intresserade av det brittiska holdingbolaget.

En källa påpekar att samtalen mellan Havas och WPP är ”mycket seriösa”, där fokus ligger på hur WPP ska värderas. Tanken är att Havas kan ta en minoritetspost i WPP snarare än att sträva efter ett fullständigt samgående.

Både Havas och WPP avstår från att kommentera, och beskriver uppgifterna som ”spekulationer”. Apollo och KKR har inte besvarat förfrågningar om kommentarer.

Dessa nyheter kommer samtidigt som affären mellan IPG och Omnicom närmar sig en lösning.

Inför Black Friday rapporterar Adyen att bedrägerier ökar under den kommande perioden. Enligt deras analys anmäldes omkring 13 procent fler kortbedrägerier mellan november 2024 och januari 2025 jämfört med februari till oktober 2024.

Bedragarnas metoder har blivit mer sofistikerade, vilket gör dem svårare att upptäcka. ”De generativa AI-verktygen kan ju verkligen hjälpa bedragarna att ta fram fina bilder och ett korrekt språk. Det har blivit ett kraftfullt verktyg för bedragarna”, säger en expert.

EU-kommissionen förväntas snart föreslå förändringar i AI-lagstiftningen. Kritiken har varit omfattande, med oro för att EU riskerar att hamna efter USA och Kina när det gäller AI.

Bland föreslagen förändringar finns en paus av AI-lagstiftningen som ska implementeras 2026, vilket istället kan skjutas fram till 2027. Även GDPR kan komma att luckras upp för att underlätta för teknikföretag att tillgå data.

Marknaden förväntar sig snart Nvidias resultatrapport för fjärde kvartalet. Bolaget, som är ledande inom AI-chip, står inför växande osäkerhet på grund av den rådande marknadssituationen.

Med ett börsvärde över 4 000 miljarder dollar har Nvidia, ledd av vd:n, väckt frågor om en potentiell AI-bubbla. ”För mig definieras en bubbla som något som att koka soppa på en spik”, säger en investeringsförvaltare, och betonar att investeringarna är verkliga.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.