X
Nordic region's business magazine • oktober 6, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Haribo inleder rättsliga åtgärder mot Candy People för varumärkesintrång

Publicerad oktober 6, 2025

Den tyska godistillverkaren Haribo har inlett en rättslig process mot Malmöbaserade Candy People. Anklagelserna handlar om varumärkesintrång och överträdelser av marknadsföringslagen. Haribo hävdar att Candy People har plagierat deras karakteristiska nappformade godis.


Enligt stämningsansökan menar Haribo att användningen av en napp i marknadsföringen kan skapa en uppenbar koppling till deras varumärke. Haribo har sålt nappar i Sverige sedan 1961 och har registrerat nappformen som sitt varumärke.


Marianne Levin, professor i civilrätt med fokus på immaterialrätt vid Stockholms universitet, påpekar att det inte är tillräckligt att vara först på marknaden för att få ensamrätt till ett varumärke.


Statsminister Ulf Kristersson har också haft ett privat möte med entreprenören Peter Thiel, känd för att ha grundat Paypal tillsammans med Elon Musk. Denna träff ägde rum i samband med Bilderberggruppens event tidigare i år.


I samtalsprotokollet från Regeringskansliet omnämns Thiel som representant för AI-företaget Palantir, som han grundade 2003. Med på mötet var även Palantirs VD, Alex Karp. Palantir är känt för att utveckla mjukvara för AI och militär ledning.


Ulf Kristerssons pressekreterare bekräftar att mötet fokuserade på Sveriges strategi för AI och teknikutveckling.


I Storbritannien har regeringen föreslagit ett förbud mot reklam för snabbmat som en åtgärd för att bekämpa övervikt bland barn. Det nya regelverket innebär att tv-annonser för ohälsosam mat inte får visas före kl. 21 och inte heller i betald annonsering online.


Detta förbud, som skulle ha trätt i kraft den 1 oktober, har skjutits fram till januari 2026 efter lobbying från livsmedelsindustrin. Kritiker anser att förbudet har försvagats och att det endast kommer att gälla specifika onyttiga produkter, snarare än varumärken generellt.


En undersökning från Gymnastik- och idrottshögskolan visar att endast en av fem ettåringar följer rekommendationerna för skärmtid. Folkhälsomyndighetens riktlinjer rekommenderar att barn under två år inte ska exponeras för digitala medier, och att barn i åldern två till fem bör begränsa sin skärmtid till högst en timme om dagen.


Enligt studien följer bara 22 procent av ettåringarna dessa riktlinjer på vardagar. För fyraåringar är det 60 procent som följer rekommendationerna på vardagar, men endast 28 procent på helger.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.