X
Nordic region's business magazine • september 8, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Hantverkets betydelse i en snabbföränderlig värld

Publicerad september 8, 2025

Varför är det viktigt att värdesätta tradition, långsamhet och gemensamma processer i en tid som hyllar det snabba och utbytbara? Petter Kukacka reflekterar över detta i sin insikt.

Genom att se SVT:s dokumentärserie ”Nordisk design” påminns han om att de mest ikoniska uttrycken under 1900-talet handlade om mer än bara materiella föremål – de representerade en livsfilosofi. Kännetecken såsom enkelhet och funktion har blivit centrala delar av vårt kulturarv.

Kukacka undrar vad vårt arv kommer att bli. Sverige är ett av de mest förändringsbenägna länderna, där vi snabbt byter jobb och vanor. Resultatet fokuserar mer på kortsiktiga vinster än på långsiktig planering, vilket riskerar att överskugga värdet av det beständiga och hantverkets betydelse.

I dagens affärsvärld betonas snabbt resultat och snabba utgångar. Begreppet ”fail fast” har blivit norm, vilket ofta resulterar i en kultursvacka där djupare processer ses som hinder. Här uppstår frågan: varför ska vi värna om hantverk och design i vår tid?

Svaret är enkelt: just därför. Hantverkets logik representerar en motrörelse. Det handlar om kunskap och tradition som byggts över tid och om materiella objekt som bär spår av mänsklig interaktion.

Enligt finansmannen som blivit en stor konstsponsor, är konsten och hantverket centrala för innovation. Han menar att detta perspektiv gör oss smartare och mer konkurrenskraftiga.

Sverige behöver en ny berättelse; en som värderar långsiktighet och gemensamma värden. Hantverk är inte ett arv från det förflutna; det är en strategisk resurs för framtiden. Det är dags att se design och hantverk som grunden för mänsklig utveckling och ekonomisk framgång.

Som stolsamlaren uttrycker det: ”Jag vill att min samling ska få unga att upptäcka gedigna föremål och att det faktiskt finns något annat än allt slit och släng som vi ser idag,” säger hon.

Odas insikter bör bli ett mantra för hela vår bransch, från kunder till byråer.

Petter Kukacka
creative director & grundare, The Great Exhibition

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.