X
Nordic region's business magazine • september 8, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Hantverkets betydelse i en snabbföränderlig värld

Publicerad september 8, 2025

Varför är det viktigt att värdesätta tradition, långsamhet och gemensamma processer i en tid som hyllar det snabba och utbytbara? Petter Kukacka reflekterar över detta i sin insikt.

Genom att se SVT:s dokumentärserie ”Nordisk design” påminns han om att de mest ikoniska uttrycken under 1900-talet handlade om mer än bara materiella föremål – de representerade en livsfilosofi. Kännetecken såsom enkelhet och funktion har blivit centrala delar av vårt kulturarv.

Kukacka undrar vad vårt arv kommer att bli. Sverige är ett av de mest förändringsbenägna länderna, där vi snabbt byter jobb och vanor. Resultatet fokuserar mer på kortsiktiga vinster än på långsiktig planering, vilket riskerar att överskugga värdet av det beständiga och hantverkets betydelse.

I dagens affärsvärld betonas snabbt resultat och snabba utgångar. Begreppet ”fail fast” har blivit norm, vilket ofta resulterar i en kultursvacka där djupare processer ses som hinder. Här uppstår frågan: varför ska vi värna om hantverk och design i vår tid?

Svaret är enkelt: just därför. Hantverkets logik representerar en motrörelse. Det handlar om kunskap och tradition som byggts över tid och om materiella objekt som bär spår av mänsklig interaktion.

Enligt finansmannen som blivit en stor konstsponsor, är konsten och hantverket centrala för innovation. Han menar att detta perspektiv gör oss smartare och mer konkurrenskraftiga.

Sverige behöver en ny berättelse; en som värderar långsiktighet och gemensamma värden. Hantverk är inte ett arv från det förflutna; det är en strategisk resurs för framtiden. Det är dags att se design och hantverk som grunden för mänsklig utveckling och ekonomisk framgång.

Som stolsamlaren uttrycker det: ”Jag vill att min samling ska få unga att upptäcka gedigna föremål och att det faktiskt finns något annat än allt slit och släng som vi ser idag,” säger hon.

Odas insikter bör bli ett mantra för hela vår bransch, från kunder till byråer.

Petter Kukacka
creative director & grundare, The Great Exhibition

Mest lästa
  1. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  2. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

  3. Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Fler intressanta artiklar

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Utmaningar och möjligheter för nya byråer i svåra tider

Publicerad september 9, 2025

I en lågkonjunktur är det en tuff väg att starta en byrå. Resumé har analyserat slutsatserna för nyare företag inom kommunikationsbranschen. ✓Osäker framtid för Allvaret ✓The Great Exhibition visar på…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.