X
Nordic region's business magazine • november 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta fortfarande den mest effektiva metoden för att särskilja sig som varumärke?


Fler och fler framgångsrika varumärken rör sig mot en halvöppen strategi. De är helt transparenta när det gäller materialval och produktionsmetoder men är mer återhållsamma i att kommunicera om sin identitet och syfte. Istället väcker de nyfikenhet genom att låta mottagarna tolka informationen själva.


Vi bombarderas av innehåll som försöker definiera oss, vilket leder till en trötthet på meddelanden och minskat engagemang. I en värld där algoritmer premierar konstant aktivitet, står tystnad för självförtroende. En halvöppen metod prioriterar precision framför överexponering, och litar på att värderingar och identitet ska upplevas snarare än förklaras.


Genom att inte specificera målgruppen kan fler känna en tillhörighet. Detta skapar en ny upplevelse där individen tolkar varumärket istället för att bli berättad hur de ska tänka eller känna. Det upplevs som modigt och friskt i kontrast till det överflöd av meddelanden vi möter.


Toteme är ett tydligt exempel på detta. Varumärket har byggt sin identitet kring sina produkter snarare än berättelser, med fokus på material och hantverk, men ger lite information om sina kunder eller värderingar.


Relationen till varumärket förändras när det inte längre strävar efter att bli omtyckt utan istället inbjuder till upptäcktsfärd. Oatly illustrerar också detta. De är öppna med klimatpåverkan och ingredienser men håller sin identitet vag. Med en unik tonalitet och självironi skapar de distans snarare än tydlighet.


Genom en halvöppen strategi behöver varumärken inte längre jaga ständig närvaro. Istället möts vi av unik och curerad kommunikation. Detta väcker frågan om hur varumärket förändras när det slutar kommunicera för att bli omtyckt och istället fokuserar på att bli upptäckt.


Att arbeta med fysisk närvaro eller begränsade samarbeten kan skapa mervärde genom engagemang. Dessutom kan varumärken använda tyst diplomati i sociala frågor, där handlingar istället för ord definierar deras värderingar. Vi rör oss från att ge färdiga svar till att använda

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.