Guess lanserar första ai-modellen i vogue – kritiken växer
Publicerad Juli 30, 2025
Publicerad Juli 30, 2025
I augustinumret av Vogue presenterade modemärket Guess en annons med en modell skapad helt via artificiell intelligens. Det är första gången som en sådan digital konstruktion syns i tidningen.
Bilden visar en blond kvinna lutad mot en vägg med en smal, solbränd och estetiskt tilltalande gestalt, men hon existerar inte i verkligheten.
Fenomenet har väckt diskussioner om hur ai-genererade modeller påverkar yrkesmodeller och ungas uppfattning om skönhetsideal.
Ledarskribenten Signe Krantz skriver i Aftonbladet:
”Människor har – med all rätt – blivit rasande”, säger hon.
Seraphinne Vallora, baserad i England, står bakom den nya modellen och arbetar med ai-drivna kampanjer för mode- och lyxmärken.
Byrån grundades av Valentina Gonzalez och Andreea Petrescu. De berättar för BBC att Guess kontaktade dem och att modellen togs fram i nära samarbete med modehuset.
Den erfarna plus size-modellen Felicity Hayward menar att satsningen känns både billig och oroande.
”Antingen gör Guess det här för att skapa ett samtalsämne och få gratis publicitet, eller så vill de spara pengar och tänker inte på vilka konsekvenser det får.”, säger hon.