X
Nordic region's business magazine • december 15, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över 24 000 läsare aktiverat erbjudandet, vilket bekräftar intresset för en kombination av lokala och globala nyheter.


Initiativet grundar sig på en insikt om hur moderna läsare rör sig mellan olika typer av innehåll, oavsett språk. GP:s nya erbjudande syftar till att matcha detta dynamiska konsumtionsmönster.


För att lansera kampanjen skapade F&B Happy och Forsman & Bodenfors en kreativ koncept som visuell och verbal länk mellan två distinkta världar. Göteborgs och New Yorks ikoniska statyer förenas till en ny gestaltning, Poseidon-gudinnan, noggrant skapad i 3D av konstnären Rasmus Linderos.


– Allt går så snabbt idag, inte minst i nyhetsflödet. För att förmedla erbjudandet visuellt och direkt slog vi ihop städernas mest ikoniska symboler. Figuren liknar ett spelkort där två sidor möts i en och samma form. 3D-gestaltningen gav djup och dimension och förstärkte idén om att se nyheter ur flera perspektiv, säger hon.


Kampanjens rubriker bygger på homonymer, ord som har olika betydelser på svenska och engelska. Detta skapar en sömlös koppling mellan de två nyhetsvärldarna. Alla rubriker är baserade på aktuella artiklar från båda tidningarna.


Genom att låta nyheter krocka och spegla varandra, strävar kampanjen efter att visa den stora bredden av det erbjudande som kombinerar lokala och globala perspektiv.

Mest lästa
  1. Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

  2. Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

  3. Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Fler intressanta artiklar

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…
rekryteringar

Aktuella rekryteringar inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad december 15, 2025

Resumé ger en översikt av de senaste jobbytena inom reklam, PR, marknadsföring och kommunikation under perioden 8 till 14 december 2025.Binaji Marouf tillträder som kommunikationschef på myndigheten för unga och…

Techbranschen och dess roll i moderna konflikter

Publicerad december 14, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschprofiler viktiga händelser inom den svenska sektorn under 2025. I lucka 14 framhåller André Frisk att teknik nu utgör en central del av säkerhetsstrukturer. ”Jag växte…

Vibe marketing: En ny era för varumärkesstrategier

Publicerad december 14, 2025

Vibe marketing markerar ett skifte inom varumärkesstrategi, där känslor står i centrum för kommunikationen. Greg Isenberg introducerade termen tidigare i år, vilket väckte intresse bland kommunikationsexperter. Många är osäkra på…

Framtiden för berättande i en digital värld

Publicerad december 13, 2025

I Resumés julkalender belyser branschprofiler det mest intressanta som inträffat i den svenska branschen under 2025. Bakom lucka 13 finner vi Lina Franzon, creative director på Abby World. Med året…

Kritik mot Meta: Schibsted och Bonnier kräver uteslutning från IAB

Publicerad december 12, 2025

Mediehusen Schibsted och Bonnier News har uttryckt stark frustration över annonsbedrägerierna som förekommer på Facebook och Instagram. De anser nu att Meta bör uteslutas ur IAB Sverige, branschorganisationen för digital…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.