Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan
Publicerad december 15, 2025
Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över 24 000 läsare aktiverat erbjudandet, vilket bekräftar intresset för en kombination av lokala och globala nyheter.
Initiativet grundar sig på en insikt om hur moderna läsare rör sig mellan olika typer av innehåll, oavsett språk. GP:s nya erbjudande syftar till att matcha detta dynamiska konsumtionsmönster.
För att lansera kampanjen skapade F&B Happy och Forsman & Bodenfors en kreativ koncept som visuell och verbal länk mellan två distinkta världar. Göteborgs och New Yorks ikoniska statyer förenas till en ny gestaltning, Poseidon-gudinnan, noggrant skapad i 3D av konstnären Rasmus Linderos.
– Allt går så snabbt idag, inte minst i nyhetsflödet. För att förmedla erbjudandet visuellt och direkt slog vi ihop städernas mest ikoniska symboler. Figuren liknar ett spelkort där två sidor möts i en och samma form. 3D-gestaltningen gav djup och dimension och förstärkte idén om att se nyheter ur flera perspektiv, säger hon.
Kampanjens rubriker bygger på homonymer, ord som har olika betydelser på svenska och engelska. Detta skapar en sömlös koppling mellan de två nyhetsvärldarna. Alla rubriker är baserade på aktuella artiklar från båda tidningarna.
Genom att låta nyheter krocka och spegla varandra, strävar kampanjen efter att visa den stora bredden av det erbjudande som kombinerar lokala och globala perspektiv.