Google inleder försök med cannabisannonsering i Kanada
Publicerad augusti 28, 2025
Publicerad augusti 28, 2025
Google har påbörjat ett pilotprojekt som tillåter cannabisannonser i sökresultaten i Kanada. Enligt rapporter kommer detta test att pågå under en period av 20 dagar.
Sedan 2018 är cannabis lagligt för rekreationsbruk i Kanada, men reglerna för marknadsföring är strikta. Företag får inte rikta sina kampanjer mot unga eller använda människor och djur i sina annonser, samt inte heller agera som sponsorer.
Under det senaste decenniet har reglerna kring cannabislagstiftning i Nordamerika blivit mer flexibla. Trots detta har sociala medier varit försiktiga med att tillåta reklam för cannabisprodukter.
Twitter, nu känt som X, var först att godkänna annonsering i USA under 2023. Andra plattformar har endast tillåtit reklam för CBD, som inte är psykoaktivt.
Google har varit restriktiv sedan 2022 men inleder nu ett nytt pilotförsök med annonsering. Projektet startade den 25 augusti och kommer att pågå i 20 dagar. Endast federalt godkända cannabisåterförsäljare i Kanada får delta i annonsförsöket.
Efter testperioden planerar Google att analysera användarnas intresse och dra lärdomar för att utforma framtida riktlinjer, säger hon.