X
Nordic region's business magazine • september 5, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Giorgio Armani: Arvet av en modevisionär

Publicerad september 5, 2025

Modeskaparen Giorgio Armani avled i torsdags, vid 91 års ålder. Hans insatser inom modevärlden sammanfattas här.

Giorgio Armani grundade sitt modehus 1975 och revolutionerade snabbt konceptet ”quiet luxury” till en global affärsstrategi. Han har genom åren blivit en av de mest inflytelserika designerna inom både dam- och herrmode. Genom strikt varumärkesdisciplin och en tydlig produktportfölj har han byggt upp en helhetsupplevelse av elegans.

Idén bakom hans varumärke kretsar kring rena linjer och nedtonade färger, vilket ger autenticitet i alla kanaler.
– Utan autenticitet faller allt, konstaterar hon, i brittiska Vogue, strax före sin 85-årsdag.

För att attrahera en bred publik utvecklade Armani flera varumärken:
■ Giorgio Armani (flaggskeppet)
■ Emporio Armani (yngre/premium)
■ A|X Armani Exchange (lifestyle-varumärke)
■ Armani Casa (hem)
■ Armani Beauty (skönhet).

Hans varumärkesuniversum omfattar även museet Armani/Silos i Milano samt hotell i Dubai och Milano. Enligt Brand Vision kan tre centrala strategier identifieras i hans arbete:
1. Tydlig segmentering och prissättning mellan varumärken, vilket gör att volym kan fångas utan att toppsegmentet förlorar sin status.
2. Exklusivitet genom limiterade kollektioner och selektiva samarbeten.
3. Enhetlig estetik i alla kanaler, såväl butik som online.

Redan på 1980-talet formade Emporio Armani varumärkets popkulturella image och gjorde lyxen mer tillgänglig. Initiativet beskrevs av henne som ”demokratiskt”. Lanseringen 1981 kännetecknades av ikoniska affischkampanjer fotograferade av Aldo Fallai.

Armani använde ofta kändisar i sina kampanjer, vilket förstärkte berättelsen kring varumärket, som alltid förblev i en lågmäld position. En annan framgångsfaktor har varit hans förmåga att anpassa sig till samtiden utan att kompromissa med varumärkesidentiteten. Ett exempel är beslutet att 2021 avskaffa äkta päls i sina kollektioner.

Vidare har Armani under åren arbetat för att minska klimatpåverkan genom att optimera produktionskedjan och reducera vattenanvändningen.
Giorgio Armani var ägare och kreativ ledare för sitt modehus fram till sin bortgång.

Källor: Vogue, NSS Magazine, Brand Vision, Martin Roll.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.