X
Nordic region's business magazine • september 5, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Giorgio Armani: Arvet av en modevisionär

Publicerad september 5, 2025

Modeskaparen Giorgio Armani avled i torsdags, vid 91 års ålder. Hans insatser inom modevärlden sammanfattas här.

Giorgio Armani grundade sitt modehus 1975 och revolutionerade snabbt konceptet ”quiet luxury” till en global affärsstrategi. Han har genom åren blivit en av de mest inflytelserika designerna inom både dam- och herrmode. Genom strikt varumärkesdisciplin och en tydlig produktportfölj har han byggt upp en helhetsupplevelse av elegans.

Idén bakom hans varumärke kretsar kring rena linjer och nedtonade färger, vilket ger autenticitet i alla kanaler.
– Utan autenticitet faller allt, konstaterar hon, i brittiska Vogue, strax före sin 85-årsdag.

För att attrahera en bred publik utvecklade Armani flera varumärken:
■ Giorgio Armani (flaggskeppet)
■ Emporio Armani (yngre/premium)
■ A|X Armani Exchange (lifestyle-varumärke)
■ Armani Casa (hem)
■ Armani Beauty (skönhet).

Hans varumärkesuniversum omfattar även museet Armani/Silos i Milano samt hotell i Dubai och Milano. Enligt Brand Vision kan tre centrala strategier identifieras i hans arbete:
1. Tydlig segmentering och prissättning mellan varumärken, vilket gör att volym kan fångas utan att toppsegmentet förlorar sin status.
2. Exklusivitet genom limiterade kollektioner och selektiva samarbeten.
3. Enhetlig estetik i alla kanaler, såväl butik som online.

Redan på 1980-talet formade Emporio Armani varumärkets popkulturella image och gjorde lyxen mer tillgänglig. Initiativet beskrevs av henne som ”demokratiskt”. Lanseringen 1981 kännetecknades av ikoniska affischkampanjer fotograferade av Aldo Fallai.

Armani använde ofta kändisar i sina kampanjer, vilket förstärkte berättelsen kring varumärket, som alltid förblev i en lågmäld position. En annan framgångsfaktor har varit hans förmåga att anpassa sig till samtiden utan att kompromissa med varumärkesidentiteten. Ett exempel är beslutet att 2021 avskaffa äkta päls i sina kollektioner.

Vidare har Armani under åren arbetat för att minska klimatpåverkan genom att optimera produktionskedjan och reducera vattenanvändningen.
Giorgio Armani var ägare och kreativ ledare för sitt modehus fram till sin bortgång.

Källor: Vogue, NSS Magazine, Brand Vision, Martin Roll.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.