Fuze PR inleder nytt initiativ för folkrörelse
Publicerad oktober 9, 2025
Publicerad oktober 9, 2025

Fuze PR ansvarar för lanseringen av den nya föreningen Folkrörelsen, som är resultatet av samarbetet mellan nio ideella organisationer. Dessa organisationer strävar efter att använda idrott som ett redskap för ökad inkludering, förbättrad folkhälsa och hållbar samhällsutveckling. Bland de deltagande organisationerna märks Friskis & Svettis, Generation Pep och Hej främling.
Byrån Fuze People People People hanterar PR-arbetet. Lanseringen inleddes i fredags på stiftelsens kontor med ett panelsamtal där den tidigare simstjärnan Therese Alshammar, polisen och föreläsaren Patrick Torneus, samt Victoria Escobar, medgrundare av innovationsrörelsen Changers Hub, deltog.
Det kommande steget för Folkrörelsen är att mobilisera opinion och påverka politiker för att modernisera stödet till ideella idrottsorganisationer. 
– Genom att samla erfarenheter och resurser vill Folkrörelsen visa på idrottens och rörelsens samhällsnytta, utveckla verktyg för att mäta effekterna av arbetet och bygga en stabil plattform för samverkan och påverkan, säger hon.
Christian Albinsson, konsult på Fuze PR, uttrycker i ett pressmeddelande: 
– Detta är ett väldigt spännande projekt som kan bidra på riktigt, vilket ju inte alltid är fallet för oss