Friends lanserar ny kampanj för att bekämpa mobbning
Publicerad september 16, 2025
Publicerad september 16, 2025

I dag inleder Stiftelsen Friends sin största kampanj på över ett decennium. Likt den första kampanjen från 2001 fokuserar denna satsning på en kortfilm. För 24 år sedan presenterades den första kampanjfilmen, ”Rödhårig”, som visades flitigt i svenska klassrum.
Friends har sedan dess kontinuerligt producerat filmer om mobbning, ensamhet och utsatthet. Den senaste filmen, som släpps i dag, kommer att synas både på tv, i bioreklam och på sociala medier. Kampanjen har skapats av den nyligen etablerade byrån Barbro.
Med barnsången ”Alla är här” som bakgrund framför barn en ny text med rader som ”ångesten är här” samt ”paniken är här”. Detta syftar till att belysa de känslor som många skolungdomar upplever och att uppmana vuxna och lärare att ta dessa problem på allvar.
Enligt Friendsrapporten 2024, en undersökning av Novus, har över hälften av Sveriges barn någon gång utsatts för mobbning eller kränkningar, både i skolan och online. 
– Det är vuxnas ansvar att mobbning inte ska få fäste; vi måste nu skapa en obruten kedja av omsorg runt alla barn, säger hon.