Fremskrittspartiets kontroversiella valkampanj skapar rubriker
Publicerad september 9, 2025
Publicerad september 9, 2025
Fremskrittspartiets kampanj inför valet har både hyllats och kritiserats för att flirta med rasism. Genom sms-kampanjer till över 400 000 väljare och en stark närvaro på sociala medier har partiet lyckats nå nya väljargrupper, enligt uppgifter. Partiledaren för Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug, har fokuserat på frågor kring gängkriminalitet, vilket har lett till en ökad uppmärksamhet kring partiet.
Samtidigt har kommunikationen väckt starka känslor. I somras krävde Fremskrittspartiet en ursäkt från Miljøpartiet De Grønne (MDG) efter att MDG:s ledare, Arild Hermstad, kritiserade en reklamfilm från Fremskrittspartiet. Hermstad, som reflekterade över filmbudskapet, kallade deras agerande för ”pinsamt” och menade att det spelade på rädsla och rasism. Fremskrittspartiet, å sin sida, hävdar att budskapet handlar om kriminalitet och inte om etnicitet.
Reklamfilmen visade en grupp unga män med invandrarbakgrund som attackerade en vit pojke, vilket fått kritik för att förstärka negativa stereotyper. Filmen, producerad av byrån Los & co, hamnade i blåsväder även av andra anledningar, inklusive att Oslo-polisen ångrade att de hyrt ut uniformer till inspelningen. Byrån erkände att de inte hade fått nödvändigt tillstånd för att använda en polisbil i videon.
Under valspurten har Fremskrittspartiet släppt en ny reklamfilm med fokus på ekonomisk oro, där en ensamstående mamma framställs. Erna Solberg, ledare för Høyre, deltog i ett humorprogram där hon blev roastad, vilket ytterligare ökade uppmärksamheten kring hennes kampanj. Arbeiderpartiet, å sin sida, betonar trygghet och rättvisa som centrala teman för att behålla makten.
Trots olika budskap är det oklart hur väl de når ut till väljarna. En undersökning visar att slogans från partierna ofta inte ger tydlighet, där Høyres ”Ingen slagord” minns bäst men ändå uppfattas som otydligt. Fremskrittspartiet upplever att deras budskap är mer klart, medan resterande partier har svårt att nå ut.
Inför valet har de norska partierna samlat in en rekordnivå av över 152 miljoner norska kronor, med Fremskrittspartiet som har färre men större bidrag, medan Høyre dominerar med flest miljonbidrag. Dagen före valet skickade Fremskrittspartiet ut sms med budskap för att stoppa ”slöseri och byråkrati” och uppmanade till att rösta för bättre ekonomi.
Under de senaste 90 dagarna har partierna spenderat 1,9 miljoner kronor på annonser hos Meta. Fremskrittspartiet har lagt mest med 786 000 kronor, följt av Arbeiderpartiet och Høyre. Nyheter har även rapporterat om en granskning av anonyma Tiktok-konton som potentiellt kan ha kopplingar till utländska försök att påverka det norska valet.