X
Nordic region's business magazine • september 9, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Fremskrittspartiets kontroversiella valkampanj skapar rubriker

Publicerad september 9, 2025

Fremskrittspartiets kampanj inför valet har både hyllats och kritiserats för att flirta med rasism. Genom sms-kampanjer till över 400 000 väljare och en stark närvaro på sociala medier har partiet lyckats nå nya väljargrupper, enligt uppgifter. Partiledaren för Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug, har fokuserat på frågor kring gängkriminalitet, vilket har lett till en ökad uppmärksamhet kring partiet.


Samtidigt har kommunikationen väckt starka känslor. I somras krävde Fremskrittspartiet en ursäkt från Miljøpartiet De Grønne (MDG) efter att MDG:s ledare, Arild Hermstad, kritiserade en reklamfilm från Fremskrittspartiet. Hermstad, som reflekterade över filmbudskapet, kallade deras agerande för ”pinsamt” och menade att det spelade på rädsla och rasism. Fremskrittspartiet, å sin sida, hävdar att budskapet handlar om kriminalitet och inte om etnicitet.


Reklamfilmen visade en grupp unga män med invandrarbakgrund som attackerade en vit pojke, vilket fått kritik för att förstärka negativa stereotyper. Filmen, producerad av byrån Los & co, hamnade i blåsväder även av andra anledningar, inklusive att Oslo-polisen ångrade att de hyrt ut uniformer till inspelningen. Byrån erkände att de inte hade fått nödvändigt tillstånd för att använda en polisbil i videon.


Under valspurten har Fremskrittspartiet släppt en ny reklamfilm med fokus på ekonomisk oro, där en ensamstående mamma framställs. Erna Solberg, ledare för Høyre, deltog i ett humorprogram där hon blev roastad, vilket ytterligare ökade uppmärksamheten kring hennes kampanj. Arbeiderpartiet, å sin sida, betonar trygghet och rättvisa som centrala teman för att behålla makten.


Trots olika budskap är det oklart hur väl de når ut till väljarna. En undersökning visar att slogans från partierna ofta inte ger tydlighet, där Høyres ”Ingen slagord” minns bäst men ändå uppfattas som otydligt. Fremskrittspartiet upplever att deras budskap är mer klart, medan resterande partier har svårt att nå ut.


Inför valet har de norska partierna samlat in en rekordnivå av över 152 miljoner norska kronor, med Fremskrittspartiet som har färre men större bidrag, medan Høyre dominerar med flest miljonbidrag. Dagen före valet skickade Fremskrittspartiet ut sms med budskap för att stoppa ”slöseri och byråkrati” och uppmanade till att rösta för bättre ekonomi.


Under de senaste 90 dagarna har partierna spenderat 1,9 miljoner kronor på annonser hos Meta. Fremskrittspartiet har lagt mest med 786 000 kronor, följt av Arbeiderpartiet och Høyre. Nyheter har även rapporterat om en granskning av anonyma Tiktok-konton som potentiellt kan ha kopplingar till utländska försök att påverka det norska valet.

Mest lästa
  1. Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

  2. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  3. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Fler intressanta artiklar

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.