X
Nordic region's business magazine • september 9, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Fremskrittspartiets kontroversiella valkampanj skapar rubriker

Publicerad september 9, 2025

Fremskrittspartiets kampanj inför valet har både hyllats och kritiserats för att flirta med rasism. Genom sms-kampanjer till över 400 000 väljare och en stark närvaro på sociala medier har partiet lyckats nå nya väljargrupper, enligt uppgifter. Partiledaren för Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug, har fokuserat på frågor kring gängkriminalitet, vilket har lett till en ökad uppmärksamhet kring partiet.


Samtidigt har kommunikationen väckt starka känslor. I somras krävde Fremskrittspartiet en ursäkt från Miljøpartiet De Grønne (MDG) efter att MDG:s ledare, Arild Hermstad, kritiserade en reklamfilm från Fremskrittspartiet. Hermstad, som reflekterade över filmbudskapet, kallade deras agerande för ”pinsamt” och menade att det spelade på rädsla och rasism. Fremskrittspartiet, å sin sida, hävdar att budskapet handlar om kriminalitet och inte om etnicitet.


Reklamfilmen visade en grupp unga män med invandrarbakgrund som attackerade en vit pojke, vilket fått kritik för att förstärka negativa stereotyper. Filmen, producerad av byrån Los & co, hamnade i blåsväder även av andra anledningar, inklusive att Oslo-polisen ångrade att de hyrt ut uniformer till inspelningen. Byrån erkände att de inte hade fått nödvändigt tillstånd för att använda en polisbil i videon.


Under valspurten har Fremskrittspartiet släppt en ny reklamfilm med fokus på ekonomisk oro, där en ensamstående mamma framställs. Erna Solberg, ledare för Høyre, deltog i ett humorprogram där hon blev roastad, vilket ytterligare ökade uppmärksamheten kring hennes kampanj. Arbeiderpartiet, å sin sida, betonar trygghet och rättvisa som centrala teman för att behålla makten.


Trots olika budskap är det oklart hur väl de når ut till väljarna. En undersökning visar att slogans från partierna ofta inte ger tydlighet, där Høyres ”Ingen slagord” minns bäst men ändå uppfattas som otydligt. Fremskrittspartiet upplever att deras budskap är mer klart, medan resterande partier har svårt att nå ut.


Inför valet har de norska partierna samlat in en rekordnivå av över 152 miljoner norska kronor, med Fremskrittspartiet som har färre men större bidrag, medan Høyre dominerar med flest miljonbidrag. Dagen före valet skickade Fremskrittspartiet ut sms med budskap för att stoppa ”slöseri och byråkrati” och uppmanade till att rösta för bättre ekonomi.


Under de senaste 90 dagarna har partierna spenderat 1,9 miljoner kronor på annonser hos Meta. Fremskrittspartiet har lagt mest med 786 000 kronor, följt av Arbeiderpartiet och Høyre. Nyheter har även rapporterat om en granskning av anonyma Tiktok-konton som potentiellt kan ha kopplingar till utländska försök att påverka det norska valet.

Mest lästa
  1. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  2. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

  3. Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Fler intressanta artiklar

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Utmaningar och möjligheter för nya byråer i svåra tider

Publicerad september 9, 2025

I en lågkonjunktur är det en tuff väg att starta en byrå. Resumé har analyserat slutsatserna för nyare företag inom kommunikationsbranschen. ✓Osäker framtid för Allvaret ✓The Great Exhibition visar på…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.