X
Nordic region's business magazine • november 22, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Fredrik Jerlov: En lärdom från misstag som kostade två viktiga uppdrag

Publicerad november 22, 2025

Fredrik Jerlov har nyligen publicerat sin bok ”Mina bästa misstag”. I ett kapitel som Resumé presenterar, beskriver han hur en förkortad artikel blev orsaken till att två betydande uppdrag försvann. Efter att ha drivit sin byrå i ett år fick de chansen till sitt första stora uppdrag hos Domus Avenyn, som var en av Göteborgs-Postens största annonsörer.

Trots att de var en liten byrå med endast fem anställda vann de kontot, vilket gav dem möjligheten att växa och anställa fler. Jerlov minns tiden som spännande, med ökande uppdrag och en ny bil som firmabil. Hans självförtroende växte, och byrån började bli känd inom branschen.

En kväll mötte han journalisten. Hon arbetar då på GP och skriver en serie artiklar om lokala reklambyråer. Jerlov föreslog att hon skulle skriva om de bästa byråerna, vilket ledde till en intervju. Några veckor senare hade hans byrå vunnit ett ännu större konto, KFVäst, vilket ytterligare stärkte hans självförtroende.

Under intervjun talade Jerlov öppet om reklamen och dess inverkan på samhället. Efteråt skickade journalisten artikeln för hans synpunkter. Jerlov blev bekymrad över ingressen som beskrev KFVäst:s ekonomiska svårigheter. Trots hans oro för att detta skulle påverka deras relation, valde han att låta artikeln publiceras.

En natts strejk på Saab gjorde att tidningen behövde fylla utrymmet och skar ner artikeln kraftigt. Endast negativa aspekter av KFVäst:s situation bevarades i texten, vilket ledde till att både KFVäst och Domus avböjde samarbetet med hans byrå.

Jerlov reflekterar över vad han kunnat göra annorlunda. Han förstod att han borde ha byggt relationer med viktiga beslutsfattare inom KFVäst. Om han hade insett vikten av dessa relationer tidigare, skulle han ha prioriterat att träffa dem efter att ha vunnit uppdraget.

Han betonar vikten av att skapa kontakt med de personer som har avgörande inflytande på arbetsplatsen. Att låta dem känna dig som individ, snarare än bara en del av ett system, kan vara avgörande när situationen kräver det. Jerlovs erfarenheter visar att relationer är grundläggande i affärsvärlden.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.