Fredrik Jerlov: En lärdom från misstag som kostade två viktiga uppdrag
Publicerad november 22, 2025
Publicerad november 22, 2025

Fredrik Jerlov har nyligen publicerat sin bok ”Mina bästa misstag”. I ett kapitel som Resumé presenterar, beskriver han hur en förkortad artikel blev orsaken till att två betydande uppdrag försvann. Efter att ha drivit sin byrå i ett år fick de chansen till sitt första stora uppdrag hos Domus Avenyn, som var en av Göteborgs-Postens största annonsörer.
Trots att de var en liten byrå med endast fem anställda vann de kontot, vilket gav dem möjligheten att växa och anställa fler. Jerlov minns tiden som spännande, med ökande uppdrag och en ny bil som firmabil. Hans självförtroende växte, och byrån började bli känd inom branschen.
En kväll mötte han journalisten. Hon arbetar då på GP och skriver en serie artiklar om lokala reklambyråer. Jerlov föreslog att hon skulle skriva om de bästa byråerna, vilket ledde till en intervju. Några veckor senare hade hans byrå vunnit ett ännu större konto, KFVäst, vilket ytterligare stärkte hans självförtroende.
Under intervjun talade Jerlov öppet om reklamen och dess inverkan på samhället. Efteråt skickade journalisten artikeln för hans synpunkter. Jerlov blev bekymrad över ingressen som beskrev KFVäst:s ekonomiska svårigheter. Trots hans oro för att detta skulle påverka deras relation, valde han att låta artikeln publiceras.
En natts strejk på Saab gjorde att tidningen behövde fylla utrymmet och skar ner artikeln kraftigt. Endast negativa aspekter av KFVäst:s situation bevarades i texten, vilket ledde till att både KFVäst och Domus avböjde samarbetet med hans byrå.
Jerlov reflekterar över vad han kunnat göra annorlunda. Han förstod att han borde ha byggt relationer med viktiga beslutsfattare inom KFVäst. Om han hade insett vikten av dessa relationer tidigare, skulle han ha prioriterat att träffa dem efter att ha vunnit uppdraget.
Han betonar vikten av att skapa kontakt med de personer som har avgörande inflytande på arbetsplatsen. Att låta dem känna dig som individ, snarare än bara en del av ett system, kan vara avgörande när situationen kräver det. Jerlovs erfarenheter visar att relationer är grundläggande i affärsvärlden.