X
Nordic region's business magazine • oktober 11, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Från traditionell tv till viral underhållning: Sporttouchens fenomen

Publicerad oktober 11, 2025

När Sporttouchen fyllde 3 Arena med 20 000 åskådare och ett TikTok-flöde som exploderade, blev det tydligt hur snabbt makten i medielandskapet har förändrats. Det som en gång krävde tv-rättigheter och stora budgetar kan nu skapas av kreatörer med idéer och nätverk, skriver hon.


Lördag den 4 oktober spelades en kändismatch mellan Sporttouchen FC och det norska laget Marcus och Martinus FC i Stockholm. Matchen var omöjlig att missa på sociala plattformar under helgen, vilket visade på den nya mediekulturen.


Under mitt Tiktok-skrollande möttes jag av klipp på kändisar, influencers och fans som delade upplevelser från matchen. Flödet exploderade innan matchen ens började och fortsatte hela helgen, vilket underströk den digitala närvaron.


Innehåll från artister och idrottsstjärnor delades ivrigt. Profiler som normalt sett tar betalt för sponsrade inlägg delade nu fritt och passionerat. Det var som att alla, oavsett roll under matchen, blev en del av det gemensamma fenomenet.


Matchen var ett initiativ från Sporttouchen, en modern sportkanal skapad av Tim Rangström och Charles Faro. Den utmanar traditionella mediestrukturer och finns nu på flera digitala plattformar.


Det som fångade min uppmärksamhet var hur en relativt liten aktör kunde skapa ett så storslaget evenemang, med 20 000 biljetter sålda. Sporttouchen, som funnits i knappt tre år, lyckades nå ut till en stor publik och engagera både deltagare och åskådare.


När kreatörer och entreprenörer kan fylla en arena med över 20 000 personer och sända live utan att vara en traditionell kanal, visar det en ny era av underhållning. Det handlar nu om att förstå kulturen snarare än att äga kanaler.


Det här fenomenet är en demokratisering av underhållning. Vi har tidigare sett liknande utvecklingar med YouTube, men här var det något mer. Publiken var där, och delade upplevelser för att de ville.


Gemenskapen bland kändisar och kreatörer var påtaglig. Fotbollslegender och influensers delade samma arena och samma villkor, vilket påminner oss om att underhållning nu är tillgänglig för alla.


Under tisdagen pratade jag med Tim från Sporttouchen. Han uttryckte sin glädje över den respons matchen fick och delade min fascination över den nya eran av underhållning och dess ägare. ”Om Sporttouchen kan göra det, så kan alla göra det. Vi väckte nog något hos de gamla medierna,” säger han.


Denna typ av initiativ visar hur snabbt förändringarna sker. Det som tidigare krävde stora resurser kan nu skapas av ett litet antal kreatörer med rätt förståelse för sociala medier.


Sporttouchen-matchen blir en symbol för mediedemokratiseringen. Det handlar nu om vem som bäst förstår vad som engagerar publiken. Frågan är hur traditionella aktörer kommer att anpassa sig till detta.


Vi har övergått från ett medielandskap där få kontrollerade informationen till ett där alla kan delta. Underhållningen är nu demokratisk och alla är en del av spelet.

Mest lästa
  1. Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

  2. Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

  3. Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Fler intressanta artiklar

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…
rekryteringar

Aktuella rekryteringar inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad december 15, 2025

Resumé ger en översikt av de senaste jobbytena inom reklam, PR, marknadsföring och kommunikation under perioden 8 till 14 december 2025.Binaji Marouf tillträder som kommunikationschef på myndigheten för unga och…

Techbranschen och dess roll i moderna konflikter

Publicerad december 14, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschprofiler viktiga händelser inom den svenska sektorn under 2025. I lucka 14 framhåller André Frisk att teknik nu utgör en central del av säkerhetsstrukturer. ”Jag växte…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.