X
Nordic region's business magazine • september 1, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Från kontroll till tillit: En ny syn på medarbetarskap

Publicerad september 1, 2025

När anställda skapar sina egna varumärken på sociala medier möter arbetsgivare både utmaningar och möjligheter. I stället för att begränsa medarbetarnas uttryck, bör företag främja tillit och aktiv internkommunikation, enligt vad han säger.


Exemplet med SBAB och Sandra ”Ekonomimamman” Linder illustrerar en växande konflikt: vad inträffar när en anställd etablerar sitt eget varumärke? I en intervju lyfts vikten av dialog fram, något som sannerligen inte är en ny insikt men fortfarande relevant.


Är det tillräckligt? Inte riktigt. En kollega från Schweiz brukade påpeka att ”Tillit är bra, kontroll är bättre”. Men att betona kontroll kan vara kontraproduktivt. Frågan handlar om tillit. Företag som försöker styra sina medarbetares röster riskerar att framstå som föråldrade och ängsliga.


Vi lyssnar mer på människor än på polerade företagsbudskap. Det var sant redan 2008 och är ännu mer aktuellt i dag, när AI-verktyg producerar ytliga formuleringar. När medarbetare engagerar sig online är det inte illojalt; det är en möjlighet som kan stärka både individens och företagets trovärdighet.


Men detta kräver att organisationen är beredd att agera. Policyer är viktiga, men det är företag som investerar i dynamisk internkommunikation som verkligen lyckas. Medarbetare måste känna att de är del av en kultur där värderingar och mål delas.


När företag låter sina anställdas röster höras skapas en rik mosaik av perspektiv. Det handlar inte om att undvika konflikter, utan att se möjligheterna i mångfalden av röster som alla strävar mot samma mål.


Kontroll kan ge en kortvarig känsla av trygghet, men det är endast tilliten som kan föra företag mot högre framgångar.


Sergio Guimaraes, seniorkonsult på Prime Weber Shandwick

Mest lästa
  1. Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

  2. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  3. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Fler intressanta artiklar

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.