X
Nordic region's business magazine • oktober 29, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Från genomsnitt till individanpassning: En ny syn på design och marknadsföring

Publicerad oktober 29, 2025

En 80 år gammal pilotstudie har förändrat designvärlden och visat vikten av individdata över genomsnittliga värden. Dagens tillämpningar sträcker sig från Netflix till AI, men har vi verkligen förstått lektionen?✓ Fem exempel: Snittframgångar och misslyckanden✓ Designrevolution✓ Digitaliseringens potential och AI:s begränsningar

I slutet av 1940-talet stod det amerikanska flygvapnet inför en krissituation. Stridspiloter förlorade kontrollen över sina flygplan. ”Olyckorna” varierade från oavsiktliga dykningar till dödsolyckor, som förödde flygplan,
skriver man.

Inledningsvis skylldes felet på piloterna, enligt Todd Rose, tidigare professor vid Harvard och författare till ”The end of average”. Ingenjörerna undersökte mekaniska fel men fann inget. Piloterna trodde att designen var problematisk. Vad var egentligen orsaken?

Man började granska cockpitens utformning, där mått som sitsens storlek och avståndet till kontrollerna var standardiserade för hundratals manliga piloter. Var piloterna för stora för standarddesignen?
undrade man.

Löjtnant Gilbert S. Daniels rekryterades för att samla in data från över 4 000 piloter. Han mätte 140 olika dimensioner, vilket liknar företag som försöker analysera konsumenter. Men vad hände när han jämförde varje pilot med snittmåtten?
Resultatet var förvånande.

”Om man tog ett genomsnitt av många piloters kroppsmått skulle man få en mall runt vilken man kunde utforma en cockpit […] för alla utom de mest ovanliga individerna”, skriver Ogilvys vice ordförande. Men Daniels insåg snart att ingen pilot passade in i dessa mått,
vilket ledde till nya insikter kring design.

Flygvapnets slogan blev klar: förbjud snittet, designa för kanterna. När New Coke lanserades på 80-talet ignorerade man det emotionella bandet till varumärket, trots positiva marknadsundersökningar. Denna felbedömning visar hur medelvärdet kan leda fel.

Idag anpassas cockpitar till varje pilots behov, istället för att tvinga in dem i en standardmall. Detta har även spridit sig till andra områden, såsom medicin och beteendemarknadsföring,
där individanpassning blir norm.

En Spotify-spellista tar hänsyn till användarens unika preferenser, men enligt Todd Rose kan medelvärdet begränsa vår förståelse av individers mönster och behov. ”Men när du befriar dig från medelvärdets tankesätt kommer det som tidigare verkade omöjligt att börja kännas intuitivt – och sedan självklart”, säger hon.

Trots att boken ”The end of average” publicerades för nästan tio år sedan, kvarstår frågan: Har vi blivit bättre på att hantera individdata?
Den digitala eran har möjliggjort insamling och analys av stora datamängder, men har det lett till framsteg?

Enligt Todd Rose är den aktuella trenden generativ AI, som ofta skapar snitt av snitt. ”Det är frustrerande, men mycket vanligt historiskt när nya teknologier bryter ner det gamla paradigmet. Det tar helt enkelt tid”, säger hon.

Kanske finner vi svaren först när insatserna är som högst.

Mest lästa
  1. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

  2. Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

  3. Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Fler intressanta artiklar

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Stockholm Exergi introducerar nytt koncept för gemensam energi

Publicerad oktober 29, 2025

Stockholm Exergi presenterar i samarbete med Jung kampanjen ”Vår stad. Vår energi.” som belyser den gemensamma kraften mellan människor och staden. Målet är att positionera Stockholm Exergi som en central…
AI hjärna

Dentsu rapporterar om dataläckage – säkerhetshot mot personalen

Publicerad oktober 29, 2025

Dentsu, det globala nätverket för reklam och media, har bekräftat en allvarlig säkerhetsincident som drabbat konsult- och databolaget Merkle. Denna läcka har resulterat i att känsliga filer, inklusive information om…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.