Från brott till reklam: En hissig historia
Publicerad oktober 27, 2025
Publicerad oktober 27, 2025

Talesättet ”All publicitet är bra publicitet” har fått en ny dimension. Ett tyskt företag, specialiserat på hissar, utnyttjar den uppmärksamhet som följde efter en juvelkupp på Louvren. En dag efter händelsen lanserade de en reklamkampanj med sloganen ”När det behöver gå snabbt” på sociala medier.
Reklamen innehåller en bild av godshissen Agilo, som användes av tjuvarna under kuppen, där smycken till ett värde av 88 miljoner euro stals. Hissen kan transportera upp till 400 kg med en hastighet av 42 m/min, enligt företaget.
När marknadsföringschefen säger: ”Det stod klart för oss att det här är en förkastlig handling och att de har missbrukat vår teknik för att göra det”, blev både hon och hennes man, företagets vd, chockade över bilderna från rånet. Efter att ingen skadats började de diskutera roliga slogans.
Familjeföretaget sålde hissen till en uthyrningsfirma i närheten av Paris 2020, och tjuvarna stal den under en visning. Denna händelse har nu lett till en oönskad men uppseendeväckande marknadsföring.