Framtidsutsikter för reklambranschen: Utmaningar och möjligheter
Publicerad augusti 14, 2025
Publicerad augusti 14, 2025

Många osäkerheter präglar det ekonomiska landskapet, vilket påverkar reklambranschen. Resumé har intervjuat tre experter för att förstå hur de ser på marknadens utveckling inför hösten.– Vi kommer att få se mindre kreativitet och mindre mod, säger en expert. Under juli var inflationen 3,0 procent, den högsta på 18 månader, vilket ökar trycket på Riksbanken att agera.
En utmaning för byråerna är den stigande inflationen.
– Stigande inflation innebär ökade kostnader för byråer, men är tyvärr sällan en anledning för kunderna att acceptera ökade timpriser, säger en expert. Offentliga upphandlingar har ofta en indexklausul, vilket saknas vid privata upphandlingar.
Annonsörer kommer att prioritera säkrare kanaler, vilket kan leda till mindre innovation och lägre kreativitet. Budgetförhandlingarna mellan regeringen och Sverigedemokraterna kommer påverka framtida offentliga upphandlingar.
– Jag tror inte att budgeten kommer att innehålla