X
Nordic region's business magazine • november 10, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Framtiden tillhör generalisterna

Publicerad november 10, 2025

Många kreativa yrkesverksamma inom reklamsektorn är idag arbetslösa. De senaste åren har omställningar gjort att den traditionella framgångsformeln har förändrats, skriver hon.


Jag diskuterade nyligen med en rekryterare, som uttryckte:

”Du skulle bara veta hur många prisbelönta reklamare vi har i vårt nätverk som aldrig får ett jobb”.


Det får mig att tänka på alla de copywriters och art directors som drabbats av varsel. Både unga och erfarna kreatörer har sett sina karriärer sättas på paus, trots att många har bidragit med minnesvärda kampanjer genom åren.


Att plötsligt stå utan jobb i en bransch man varit med och format är en hård realitet. Har kraven på marknadsförare förändrats?


När jag började min karriär avundades jag de som specialiserade sig på en viss disciplin. Det var en dröm att få fördjupa sig i ett ämne och bli bäst på det. Min egen karriär har varit mer mångfacetterad, vilket gjort att jag har erfarenhet inom flera områden.


Jag har arbetat inom PR och som copywriter, men började inom sälj och affärsutveckling. Under min karriär har jag haft många roller, från projektledare till social media manager, vilket har utvecklat mina färdigheter.


I en dynamisk bransch utan prestige har jag lärt mig att vara en generalist. Att vara mångsidig har visat sig vara en styrka, särskilt under de senaste åren med både pandemin och AI-boomen, som radikalt har förändrat landskapet.


Med nedskärningar och byrådöden har generalister blivit värdefulla tillgångar. AI kan nu hantera uppgifter som tidigare krävde mänsklig kreativitet. Detta har gjort att många funktioner blivit överflödiga, vilket har ökat behovet av anpassningsbara medarbetare.


Enligt flera experter kan generalister se helheten och snabbt anpassa sig till förändringar. Den moderna marknadsföringen kräver förståelse för hur allt hänger ihop, snarare än att vara expert på ett enda område.


Min roll som generalist har hållit mig relevant. Jag har kunnat axla olika roller beroende på vad som behövts, vilket har gjort att jag ofta har känslan av att bidra.


Framtiden verkar tillhöra de med T-formad kompetens, det vill säga de som förstår helheten men också har specialistkunskaper. Som generalist har jag alltid haft möjlighet att vässa mina färdigheter och anpassa mig efter behov.


Emil Björnius, copywriter och pr manager, Effektify

Mest lästa
  1. Göteborgs filmfestival avbryter samarbete med F&B efter Israelkritik

  2. Nytt kommunikationskoncept från Compricer med fokus på kostnadseffektivitet

  3. Framtiden tillhör generalisterna

Fler intressanta artiklar

Zaptec utmanar fossilromantiken med ny kampanj

Publicerad november 10, 2025

I en tid där elbilsföretag fokuserar på hållbarhet och innovation, har Zaptec valt en annan väg. I sin senaste kampanj omfamnar de fossilnostalgi, bensindoft och MAGA-kepsar. Denna kampanj, som nu…

Nytt kommunikationskoncept från Compricer med frilansteam

Publicerad november 10, 2025

Compricer introducerar sitt nya kommunikationskoncept med titeln ”Inte onödig utgift”. Istället för att samarbeta med en traditionell byrå valde hon att anlita ett frilansteam bestående av tidigare kreatörer från King.…

Reinfeldt och Juholts offentliga bilder och deras framtid

Publicerad november 10, 2025

Vi bjuder in lyssnare till veckans avsnitt av Debrief. I detta avsnitt analyserar vi aktievärdet av Håkan Juholts och Fredrik Reinfeldts personliga varumärken och hur de kan komma att påverka…

Gemenskapens styrka i Göteborgs Stadsmission nya kampanj

Publicerad november 10, 2025

Göteborgs Stadsmission presenterar en ny varumärkesfilm som syftar till att framhäva betydelsen av gemenskap och medmänsklighet. Denna film ingår i organisationens långsiktiga kommunikationsplan ”Tillsammans är vi aldrig ensamma” och hyllar…

KFC och Stranger Things: En ny reklamkampanj i samarbete

Publicerad november 10, 2025

KFC har inlett ett spännande partnerskap med Netflixs populära serie ”Stranger Things” inför den efterlängtade avslutningen av serien den 27 november. Det rapporterar Adweek.I den aktuella reklamfilmen, framtagen av byrån…

Crux Comms får nytt uppdrag av Jolt Energy

Publicerad november 10, 2025

PR-byrån Crux Comms har tilldelats ett nytt uppdrag av laddningsföretaget Jolt Energy. Uppdraget innefattar strategisk PR-rådgivning, presskommunikation och positionering på den svenska marknaden.- Vi har valt Crux Comms för deras…
rekryteringar

Veckans förändringar: Nyrekryteringar inom branschen

Publicerad november 10, 2025

Resumé presenterar en översikt av rörelser inom reklam, PR, marknadsföring och kommunikation mellan 3 och 9 november 2025.Philip Ghatan har varit med om att skapa en av landets största byrågrupper,…

En internationell karriär inom svensk kreativitet

Publicerad november 9, 2025

Paula Maso har haft en fascinerande karriärresa som sträcker sig från Caracas, Venezuela, till Stockholm där hon nu arbetar som creative lead på Klättermusen. I en intervju med Resumé delar…

Kampanj för cirkulär design lyfter avfall till nya höjder

Publicerad november 8, 2025

Kampanjen ”Impeccable waste” belyser hur avfall kan transformeras till en symbol för cirkulär design. Den svenska reklambyrån Ape CC är ansvarig för den globala kampanjen för Coachtopia, en innovationsplattform som…

Jonas Enghage ansluter till Deep Studios i Helsingborg

Publicerad november 7, 2025

Jonas Enghage, en av grundarna till Forsman & Bodenfors, har nu valt att gå vidare till Deep Studios i Helsingborg efter mer än tre decennier på sin tidigare arbetsplats. Under…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.