Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran
Publicerad november 4, 2025
Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som en följd av AI. Fast av helt olika anledningar,” säger han.
Wernbom observerar att kampanjen Epic Split, som han nyligen såg om, har ett stort värde just för att den innebar kostnader och risker. ”Den kostade både pengar, tid och risk,” förtydligar han.
Enligt honom skulle en AI-genererad version av Epic Split kunna förmedla samma budskap men sakna den spektakulära känslan av verklighet och risk. ”Det var att den fick kosta något, att det fanns en risk, som gjorde den spektakulär,” säger han.
Wernbom lyfter fram att marknadsföring är kontextuell. ”Det här är egentligen så otroligt självklart egentligen. Men det sätter fingret på hur kontextuellt marknadskommunikation är,” påpekar han.
Han nämner också att jurister vid tidpunkten för filmens släpp var kritiska och ansåg att säkerhetsmeddelandet minskade filmens magi. ”De tyckte att det på något sätt förtog magin,” noterar han.
Trots detta menar Wernbom att filmens autentiska känsla gör den ännu mer kraftfull elva år senare. ”Det VAR på riktigt. Återigen – risk. Den fick kosta något,” säger han.
När Wernbom diskuterade med Per Robert Öhlin insåg han att dagens reklamproduktioner kan vara svåra att jämföra med Epic Split. ”Per pratade om att Epic Split inte ens skulle gå att göra idag när vi ständigt blir översköljda av det osannolika,” säger han.
Han refererar också till Roy Anderssons reklamfilmer, som trots sin analoga stil kan uppfattas som AI-inspirerade. ”Det finns något AI-mässigt i människorna och situationerna,” påpekar han.
Wernbom avslutar med att spekulera kring framtiden för kreativ kommunikation. ”Frågan är om vi har sett den sista spliten?” säger han.