Framtiden för företag i en AI-dominerad värld
Publicerad november 20, 2025
Publicerad november 20, 2025

Företag som saknar en tydlig strategi för att inkludera det mänskliga inslaget i sin marknadsföring riskerar en dyster framtid. Detta gäller inte bara sociala medier utan alla kommunikationskanaler och människors förmåga att ta till sig information. Enligt Erik Modig visar detta en förändring i hur företag måste tänka.
Marknadsföringens dynamik har förändrats, och det är ett växande problem att företag har svårt att nå ut till sina målgrupper. Traditionella metoder för att förtjäna uppmärksamhet har blivit ineffektiva. Modig påpekar att det är tydligt att sociala medier inte fungerar för företag som tidigare.
Trots detta är få företag fullt medvetna om hur de ska anpassa sig. Företag skapade av influencers har förstått vikten av att använda människor för att sprida sitt budskap. Det är människor som skapar engagemang och spridning, något som många företag fortfarande förbiser.
Att knyta influencers till ett varumärke är dock inte alltid en enkel lösning. Att rekrytera kända personligheter kan vara svårt och dyrt, och konsumenterna genomskådar snabbt falska kopplingar. Att