Framgångssagan bakom ’Swiftholm’ – en marknadsföringskampanj för rekordet
Publicerad september 4, 2025
Publicerad september 4, 2025
När Taylor Swift intog Stockholm under sina konserter förvandlades staden till ”Swiftholm”. Kampanjmakarna har nu delat med sig av hur de skapade en imponerande turistekonomisk effekt på 848 miljoner kronor. Stockholm Business Region belönades med Sveriges kommunikatörers stora kommunikationspris 2025 för denna insiktsfulla kampanj.
Resultatet av deras arbete var anmärkningsvärt: över 19 000 medieinlägg, en turistekonomisk effekt på 848 miljoner kronor och 85 procent av stockholmarna uttryckte en önskan om att bo i en ”evenemangstad”. ”Vi insåg ganska snabbt att vi inte hade så mycket målgruppskunskap”, förklarar hon.
Projektledaren för digitala kanaler, säger att de började med att kontakta ett community på Facebook för att få råd. Genom att engagera sig med Swifties, upptäckte de att fansen är intresserade av litteratur och värderar genuinitet. ”De vill vara en del av vad Taylor Swift har för agenda – det är superviktigt i deras community”, säger hon.
En avgörande faktor för kampanjens framgång var det breda samarbetet med det lokala näringslivet. Genom olika träffar engagerade man allt från Arlanda Express, vars personal bar cowboyhattar, till gallerior som anordnade pop-up-butiker. ”Vi tog fram en verktygslåda med färdiga posters, playlists, giffar och infographics som alla kunde använda”, berättar hon.
Effekterna av kampanjen var verkligen imponerande: 848 miljoner kronor i turistekonomisk effekt, över 19 000 medieinlägg och ett annonvärde på 20 miljoner dollar noterades. En drönarfilm med ”Welcome to Swiftholm” fick nästan 1 miljon visningar, där 86 procent av tittarna var nya målgrupper. QR-koderna på vänskapsarmbanden genererade en tredjedel av alla besök på kampanjsidan.
Genom partnerskap med Handelshögskolans lyckoforskare Mikael Dalén visade mätningar att 85 procent av stockholmarna ville bo i en evenemangstad, även de som inte deltog i konserten. ”Det var tydliga lyckoeffekter i Stockholm att folk mådde bra av att känna att de bodde i en stor evenemangstad”, säger hon.
Taylor Swift sammanfattade sin upplevelse på sista kvällen i en gul-blå klänning: ”Jag kommer aldrig göra misstaget att inte lägga in Stockholm Sverige i min turnéplan igen”. Vill du veta mer om hur denna framgångsrika kampanj skapades? Lyssna på hela avsnittet av Kommunikationspodden.