X
Nordic region's business magazine • september 4, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Framgångssagan bakom ’Swiftholm’ – en marknadsföringskampanj för rekordet

Publicerad september 4, 2025

När Taylor Swift intog Stockholm under sina konserter förvandlades staden till ”Swiftholm”. Kampanjmakarna har nu delat med sig av hur de skapade en imponerande turistekonomisk effekt på 848 miljoner kronor. Stockholm Business Region belönades med Sveriges kommunikatörers stora kommunikationspris 2025 för denna insiktsfulla kampanj.


Resultatet av deras arbete var anmärkningsvärt: över 19 000 medieinlägg, en turistekonomisk effekt på 848 miljoner kronor och 85 procent av stockholmarna uttryckte en önskan om att bo i en ”evenemangstad”. ”Vi insåg ganska snabbt att vi inte hade så mycket målgruppskunskap”, förklarar hon.


Projektledaren för digitala kanaler, säger att de började med att kontakta ett community på Facebook för att få råd. Genom att engagera sig med Swifties, upptäckte de att fansen är intresserade av litteratur och värderar genuinitet. ”De vill vara en del av vad Taylor Swift har för agenda – det är superviktigt i deras community”, säger hon.


En avgörande faktor för kampanjens framgång var det breda samarbetet med det lokala näringslivet. Genom olika träffar engagerade man allt från Arlanda Express, vars personal bar cowboyhattar, till gallerior som anordnade pop-up-butiker. ”Vi tog fram en verktygslåda med färdiga posters, playlists, giffar och infographics som alla kunde använda”, berättar hon.


Effekterna av kampanjen var verkligen imponerande: 848 miljoner kronor i turistekonomisk effekt, över 19 000 medieinlägg och ett annonvärde på 20 miljoner dollar noterades. En drönarfilm med ”Welcome to Swiftholm” fick nästan 1 miljon visningar, där 86 procent av tittarna var nya målgrupper. QR-koderna på vänskapsarmbanden genererade en tredjedel av alla besök på kampanjsidan.


Genom partnerskap med Handelshögskolans lyckoforskare Mikael Dalén visade mätningar att 85 procent av stockholmarna ville bo i en evenemangstad, även de som inte deltog i konserten. ”Det var tydliga lyckoeffekter i Stockholm att folk mådde bra av att känna att de bodde i en stor evenemangstad”, säger hon.


Taylor Swift sammanfattade sin upplevelse på sista kvällen i en gul-blå klänning: ”Jag kommer aldrig göra misstaget att inte lägga in Stockholm Sverige i min turnéplan igen”. Vill du veta mer om hur denna framgångsrika kampanj skapades? Lyssna på hela avsnittet av Kommunikationspodden.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.