X
Nordic region's business magazine • september 4, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Framgångssagan bakom ’Swiftholm’ – en marknadsföringskampanj för rekordet

Publicerad september 4, 2025

När Taylor Swift intog Stockholm under sina konserter förvandlades staden till ”Swiftholm”. Kampanjmakarna har nu delat med sig av hur de skapade en imponerande turistekonomisk effekt på 848 miljoner kronor. Stockholm Business Region belönades med Sveriges kommunikatörers stora kommunikationspris 2025 för denna insiktsfulla kampanj.


Resultatet av deras arbete var anmärkningsvärt: över 19 000 medieinlägg, en turistekonomisk effekt på 848 miljoner kronor och 85 procent av stockholmarna uttryckte en önskan om att bo i en ”evenemangstad”. ”Vi insåg ganska snabbt att vi inte hade så mycket målgruppskunskap”, förklarar hon.


Projektledaren för digitala kanaler, säger att de började med att kontakta ett community på Facebook för att få råd. Genom att engagera sig med Swifties, upptäckte de att fansen är intresserade av litteratur och värderar genuinitet. ”De vill vara en del av vad Taylor Swift har för agenda – det är superviktigt i deras community”, säger hon.


En avgörande faktor för kampanjens framgång var det breda samarbetet med det lokala näringslivet. Genom olika träffar engagerade man allt från Arlanda Express, vars personal bar cowboyhattar, till gallerior som anordnade pop-up-butiker. ”Vi tog fram en verktygslåda med färdiga posters, playlists, giffar och infographics som alla kunde använda”, berättar hon.


Effekterna av kampanjen var verkligen imponerande: 848 miljoner kronor i turistekonomisk effekt, över 19 000 medieinlägg och ett annonvärde på 20 miljoner dollar noterades. En drönarfilm med ”Welcome to Swiftholm” fick nästan 1 miljon visningar, där 86 procent av tittarna var nya målgrupper. QR-koderna på vänskapsarmbanden genererade en tredjedel av alla besök på kampanjsidan.


Genom partnerskap med Handelshögskolans lyckoforskare Mikael Dalén visade mätningar att 85 procent av stockholmarna ville bo i en evenemangstad, även de som inte deltog i konserten. ”Det var tydliga lyckoeffekter i Stockholm att folk mådde bra av att känna att de bodde i en stor evenemangstad”, säger hon.


Taylor Swift sammanfattade sin upplevelse på sista kvällen i en gul-blå klänning: ”Jag kommer aldrig göra misstaget att inte lägga in Stockholm Sverige i min turnéplan igen”. Vill du veta mer om hur denna framgångsrika kampanj skapades? Lyssna på hela avsnittet av Kommunikationspodden.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.