X
Nordic region's business magazine • oktober 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Frågor om martech: Insikter för framtiden

Publicerad oktober 3, 2025

Vad är det mest effektiva sättet att samla in kunddata lagligt och etiskt? Vilka hinder möter traditionella företag i sin digitala utveckling? Åtta experter inom martech delade sina insikter och svarade på frågor om branschens framtid under en konferens i Stockholm den 25 september.


Dagens Media och Resumé samlade 15 branschexperter för att diskutera datadriven marknadsföring och kundupplevelser. Trots stort intresse fanns fler frågor än tid, vilket ledde till att vi sammanställde dessa och bad experterna att besvara dem i efterhand.


Enligt Annette Tannerfeldt i Swedmas rapport är affärsvärdet av martech uppenbart genom effektivisering och förbättrad kundupplevelse.

”68 procent av de mest mogna företagen rapporterar ökad effektivitet och 65 procent förbättrad kundupplevelse,” säger hon.


Vidare visar forskning att högmogna företag prioriterar content- och upplevelseplattformar.

”Investeringarna styrs mer av mognadsnivå än av bransch,” säger hon.


Skillnader mellan B2B- och B2C-företag är subtila, men B2B-företag är mer benägna att öka sina martech-investeringar.

”56 procent av B2B-företagen planerar att öka sina investeringar,” säger hon.


Det mest överraskande resultatet var skiftet från teknik till kompetens.

”Den största flaskhalsen är förmågan att använda tekniken,” säger hon.


Sofie Askervall från Natural Cycles diskuterade hur deras plattform revolutionerar kvinnohälsa.

”Vi fokuserar på kvinnohälsa och fertilitet, med planer att utvidga vårt koncept,” säger hon.


Hon betonade vikten av användarnas samtycke.

”Ingenting sker automatiskt. Användaren måste ge sitt samtycke,” säger hon.


Marcus Åström från Scania talade om att förena tradition med digital innovation.

”Vi lyssnar på våra kunder för att vara lönsamma,” säger han.


Han framhöll utmaningar i att arbeta digitalt inom en gammal organisation.

”Kvalitet och prestanda är avgörande oavsett produkt,” säger han.


Cecilia Steenberg Forsberg och Lena Lindgren diskuterade hur teknik och kreativitet måste gå hand i hand.

”AI fungerar bäst med mänsklig erfarenhet,” säger hon.


Emma Storbacka betonade vikten av datadrivenhet i framtiden.

”Vår drömkund är en organisation med insikt om datadrivenhet,” säger hon.


Sammantaget belyser dessa insikter att martech utvecklas snabbt, och företag måste anpassa sig för att fortsätta vara konkurrenskraftiga.

Mest lästa
  1. Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

  2. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  3. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Fler intressanta artiklar

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.