X
Nordic region's business magazine • december 17, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på klick och ROI. Det centrala budskapet är att marknadschefer måste vara medvetna om sin påverkan och sitt ansvar.


1) AI förändrar fokus på marknadskommunikation

”Det talas alldeles för mycket marknadskommunikation och medieval på dagens marknadsavdelningar. Alldeles för lite produkt, distribution, strategiska samarbeten eller affärsmodeller och prissättning.” säger hon. Modig önskar att fokus ska skifta mot andra viktiga aspekter som kan stärka marknadsföringens effekt.


Han påpekar att många marknadschefer tenderar att förlita sig för mycket på mätningar och modeller, vilket riskerar att underminera deras trovärdighet. Modig formulerar sin förhoppning att AI kan erbjuda en lösning på dessa problem, men han förblir skeptisk.


2) Kunden kommer i centrum

”Detta annat får väldigt gärna vara kunden och dennes önskemål och farhågor.” säger hon. Modig betonar att företag ofta missar att lyssna på sina kunder, vilket kan leda till strategiska misstag. Han hoppas på en framtid där marknadschefer återigen tar hänsyn till kundens perspektiv i sina beslut.


Han uttrycker en önskan om att kunder ska bli mer stränga mot företag som misslyckas med att tillfredsställa deras behov, vilket skulle kunna gynna marknadschefer som bygger hållbara strategier.


3) Ledningar inser bristen på innovation

”En anledning till varför ledningar skruvar på sina affärsmodeller och priser så till den grad att det börjar göra riktigt ont hos deras mest lojala kunder är att de inte har några andra alternativ för tillväxt.” säger hon. Modig hoppas att det ska ske en förändring där ledningar prioriterar kreativitet och innovation för att säkerställa en hållbar tillväxt.


4) Investerare prioriterar räckvidd

”Marknadschefer stångar sig ibland blodiga mot ledningens önskan att kommunicera så effektivt som möjligt.” säger hon. Modig ser en potentiell förändring där investerare börjar stödja marknadschefer i deras strävan att nå nya målgrupper. Han tror att en långsiktig syn från ägare kan skapa bättre förutsättningar för marknadschefer.


5) Stora företag står inför utmaningar

”Jag ser fler och fler stora företag med varumärkeskronorna på sniskan.” säger hon. Modig varnar för att flera etablerade företag kan behöva genomgå betydande förändringar för att förbli relevanta. Räddningsaktioner kan bli nödvändiga, och han förutspår att konsekvenserna kommer att bli tydliga under 2026. Han avslutar med att åter betona vikten av att marknadsföring får den roll den förtjänar.

Mest lästa
  1. Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

  2. Typografi och dess dolda politiska betydelser

  3. Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Fler intressanta artiklar

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Spoon och Gabardin förenar sina krafter

Publicerad december 17, 2025

Byråkollektivet People People People (PPP) har beslutat att integrera produktionsbolaget Gabardin med Spoon. Denna sammanslagning syftar till att utvidga Spoons kreativa kapacitet. – Tillsammans tar vi ett viktigt steg för…

Kräv påtagliga förändringar i reklamreglerna

Publicerad december 17, 2025

Konsumentorganisationer efterlyser strängare lagar för att motverka dold reklam, där sociala mediejättar drar in stora summor på marknadsföring riktad mot barn. I måndagens nyheter framgår även att polisen föreslår ett…

Nord expanderar med nyrekryteringar i Göteborg

Publicerad december 17, 2025

Nords verksamhet i Göteborg intensifieras genom rekrytering av talanger från Volvo. Byrån har redan anställt Cilla Pegelow som byråchef och nu förstärker de teamet med Gustav Johansson som ny creative…

Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

Publicerad december 16, 2025

Erik Niva, en journalist med en unik förmåga att attrahera den yngre generationen, visar hur man kan förmedla djupa ämnen utan att förlora lyssnarnas intresse. Hans videoklipp, som ofta sprids…

Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

Publicerad december 16, 2025

Garbergs har återfått sitt uppdrag som huvudbyrå för Lidl, efter en konkurrensutsatt pitch där bland andra Åkestam Holst och Kid Collective var nära att vinna, enligt källor till Resumé. Samarbetet…

Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Publicerad december 16, 2025

Allente har nyligen lanserat ett nytt reklamkoncept med titeln ”En värld av underhållning”, vilket syftar till att förtydliga tv-leverantörens profil. Med det tidigare konceptet ”Kungen av underhållning” har företaget redan…
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.