Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter
Publicerad december 17, 2025
Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på klick och ROI. Det centrala budskapet är att marknadschefer måste vara medvetna om sin påverkan och sitt ansvar.
1) AI förändrar fokus på marknadskommunikation
”Det talas alldeles för mycket marknadskommunikation och medieval på dagens marknadsavdelningar. Alldeles för lite produkt, distribution, strategiska samarbeten eller affärsmodeller och prissättning.” säger hon. Modig önskar att fokus ska skifta mot andra viktiga aspekter som kan stärka marknadsföringens effekt.
Han påpekar att många marknadschefer tenderar att förlita sig för mycket på mätningar och modeller, vilket riskerar att underminera deras trovärdighet. Modig formulerar sin förhoppning att AI kan erbjuda en lösning på dessa problem, men han förblir skeptisk.
2) Kunden kommer i centrum
”Detta annat får väldigt gärna vara kunden och dennes önskemål och farhågor.” säger hon. Modig betonar att företag ofta missar att lyssna på sina kunder, vilket kan leda till strategiska misstag. Han hoppas på en framtid där marknadschefer återigen tar hänsyn till kundens perspektiv i sina beslut.
Han uttrycker en önskan om att kunder ska bli mer stränga mot företag som misslyckas med att tillfredsställa deras behov, vilket skulle kunna gynna marknadschefer som bygger hållbara strategier.
3) Ledningar inser bristen på innovation
”En anledning till varför ledningar skruvar på sina affärsmodeller och priser så till den grad att det börjar göra riktigt ont hos deras mest lojala kunder är att de inte har några andra alternativ för tillväxt.” säger hon. Modig hoppas att det ska ske en förändring där ledningar prioriterar kreativitet och innovation för att säkerställa en hållbar tillväxt.
4) Investerare prioriterar räckvidd
”Marknadschefer stångar sig ibland blodiga mot ledningens önskan att kommunicera så effektivt som möjligt.” säger hon. Modig ser en potentiell förändring där investerare börjar stödja marknadschefer i deras strävan att nå nya målgrupper. Han tror att en långsiktig syn från ägare kan skapa bättre förutsättningar för marknadschefer.
5) Stora företag står inför utmaningar
”Jag ser fler och fler stora företag med varumärkeskronorna på sniskan.” säger hon. Modig varnar för att flera etablerade företag kan behöva genomgå betydande förändringar för att förbli relevanta. Räddningsaktioner kan bli nödvändiga, och han förutspår att konsekvenserna kommer att bli tydliga under 2026. Han avslutar med att åter betona vikten av att marknadsföring får den roll den förtjänar.