X
Nordic region's business magazine • september 12, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Förvaltningsrätten ogiltigförklarar avtal mellan Stockholms stad och JCDecaux

Publicerad september 12, 2025

Stockholms stads förlängning av avtalet med JCDecaux, som omfattar ”publika toaletter, reklambärare och andra nyttigheter”, har ogiltigförklarats av förvaltningsrätten. Domstolen anser att stadens direktupphandling inte uppfyller lagens krav, vilket innebär att avtalet borde ha annonserats.


I januari 2026 påbörjas ett nytt avtal om reklamytor för SL i Stockholm, ett avtal som delvis går till JCDecaux och förväntas generera miljardintäkter, som tidigare rapporterats.


Det nya beskedet innebär att JCDecaux får ett bakslag gällande ett avtal värt över 100 miljoner kronor. Förvaltningsrätten ogiltigförklarade förlängningsavtalet där JCDecaux skulle ha ensamrätt på reklamskyltar i Stockholm från april 2025 till augusti 2026.


Överklagandet kom från Bauer Media Outdoor, som hävdade att stadens upphandling var otillåten. Domstolen godkände deras synpunkt och konstaterade att:
”Stadens värdering av avtalet (51,6 miljoner kronor) byggde på intäktsåret 2020 – ett pandemiår med exceptionellt låga intäkter.” hon säger.


Domstolen påpekar att detta år inte är representativt för normala förhållanden och att värderingsmetoden inte var objektivt godtagbar.
”Det verkliga värdet av förlängningsavtalet har sannolikt överstigit tröskelvärdet för direktupphandling (55,9 miljoner kronor),” hon säger.


Domstolen avvisade även stadens argument om ”tvingande allmänintresse” och menade att det inte visats att det saknas alternativ.
”Konsekvenserna av ett upphävande skulle inte vara exceptionella,” hon säger.


Beslutet innebär att reklamförsäljningen stoppas och att JCDecaux:s skyltar måste tas bort. En central fråga i domen var hur avtalets värde beräknades av Stockholms stad och JCDecaux, vilket baserades på ett exceptionellt svagt intäktsår.


Domstolen konstaterade att metoden var vilseledande för de hundratals involverade reklamskyltarna.
”Den verkliga omfattningen vida överstiger gränsen för direktupphandling,” hon säger.


I praktiken innebär detta att Stockholms stad tvingas säga upp avtalet, vilket regleras i kontraktet vid domstolsprövning. Vi har försökt nå JCDecaux för en kommentar men har ännu inte fått svar.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.