X
Nordic region's business magazine • augusti 13, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Forsman & Bodenfors rapporterar förlust efter ett tufft år

Publicerad augusti 13, 2025

Den välkända byrån Forsman & Bodenfors har drabbats av en betydande intäktsminskning efter ett omställningsår, där personalstyrkan har minskat med tio procent. Koncernen redovisar förluster, men vd:n är optimistisk om framtiden: – Intäkterna ökade med tio procent under första halvåret 2025 jämfört med samma period i fjol, säger hon.


De senaste åren har varit turbulent för byrån, och 2024 var inget undantag. Inledningsvis förlorade de uppdraget för Häagen Dazs, men lyckades återfå Tele2 som kund, samt få uppdrag från Liseberg och Göteborgs internationella filmfestival.


Flera framstående medarbetare har också lämnat byrån under året, däribland Magnus Wretblad och Pontus Caresten Lychou. Byrån har också genomgått ledarskapsförändringar, med Toby Southgate som ersattes av James Denton-Clark. Samtidigt lanserade de sitt varumärke i Mellanöstern.


Trots utmaningarna har byrån lyckats på tävlingsfronten, där de fick med sig två guld och flera silvermedaljer vid Guldägget (Sophia Lindholm).


Enligt Resumé visade de senaste siffrorna för 2024 att Forsman & Bodenfors förlorade 19 procent av sina intäkter, vilket innebar en nedgång från 308 till 249 miljoner kronor. Omsättningen minskade med 24 procent till 400 miljoner kronor.


Rörelseresultatet är nu negativt med -2,7 miljoner kronor, och antalet anställda har minskat betydligt. Kostnaden per anställd har sjunkit, men så har intäkten per anställd också gjort. Soliditeten ligger nu på 39 procent.


Moderbolaget uppvisar också en nedgång, med en minskning av omsättningen på 29 procent till 294 miljoner kronor. Rörelsetappet har minskat något men kvarstår som en stor utmaning. Personalstyrkan har minskat med 17 procent.


Styrelsen har föreslagit att ingen utdelning ska delas ut.
– Intäktstappet beror framför allt på en svagare marknad och förändringar inom branschen, vilket bidrog till att första halvåret 2024 blev svagare än förväntat, säger hon.


Trots denna nedgång menar vd:n att det finns ljusningar:
– Under andra halvåret såg vi en tydlig ökning tack vare vårt förbättrade erbjudande, som har lett till nya arbetsmetoder.


Hon förklarar vidare att den tidiga svagheten tyngde resultatet, men att de har vidtagit åtgärder för att effektivisera verksamheten.
– Vi har visserligen minskat personalstyrkan med 30 personer, men samtidigt rekryterat 16 nya medarbetare.


När det gäller återhämtningen är hon klar över att:
– Intäkterna ökade med 10 procent under första halvåret 2025 jämfört med samma period i fjol.


Detta beror delvis på nya uppdrag från stora kunder såsom Wasa och Volvo Cars, samt fortsatt tillväxt hos befintliga kunder.

Mest lästa
  1. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

  2. Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

  3. PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Fler intressanta artiklar

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.