X
Nordic region's business magazine • oktober 4, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Forsman & Bodenfors återvänder till rötterna: Fokus på kundrelationer och långsiktig strategi

Publicerad oktober 4, 2025

Forsman & Bodenfors har beslutat att återgå till sina grundläggande värderingar efter en strategisk omstrukturering. Detta återspeglar en stark betoning på kundfokus och en förnyad inriktning mot den svenska marknaden.


Tove Langseth och John Bergdahl leder nu den kreativa avdelningen och diskuterar byråns framtidsplaner.


De reflekterar över:
✓ Internationaliseringen som inte lyckades: ”Fått oförtjänt mycket kritik”, säger han.
✓ Så anpassas byråns fokus: ”Idén är inte att ha kontor överallt”, förklarar hon.
✓ Återgång till en långsiktig marknadsföringsstrategi: ”Kommer att se tillbaka på de här åren som en mörk period för varumärken”, säger han.


Där de nu har sitt kontor på Hornsgatan 15 i Stockholm, en plats som symboliserar en ny era i byråns snart 40-åriga historia, understryks förändringarna av en ny kreativ hubb inriktad på samarbete.


John Bergdahl, nu chief creative officer, uttrycker tillfredsställelse över den nya arbetsmiljön som är strategiskt belägen för att förena medarbetarna från olika geografiska platser.


För närvarande återfinns byrån mellan två hem, och kontoret är fortfarande under uppbyggnad. Kommunikationsansvarige Lotta Dawidsson ger en rundtur i lokalerna och betonar vikten av allmänna ytor för kreativitet och samarbete.


När det kommer till den tidigare internationaliseringens utfall, påpekar John Bergdahl att det inte handlar om ett misslyckande, utan om en djupare förståelse och samarbete med kunderna. ”Vi blir vassare och skarpare”, förtydligar han.


Tove Langseth, i sin nya roll som head of creative i Sverige, reflekterar att byrån har lärt sig mycket av sina erfarenheter. ”Det är uppfriskande att F&B har vågat testa sig framåt”, säger hon.


Ekonomiskt sett har byrån nyligen haft det tufft, med en omsättning som sjunkit drastiskt. En strategisk justering kom efter omfattande diskussioner med nyckelpersoner i branschen.


John Bergdahl påpekar att den nya strategin innebär att de koncentrerar sig på att bygga relationerna på hemmaplan. ”Vi gör det bäst genom att bli starkare i Sverige”, säger han.


Den nya riktningen har mottagits positivt av branschen, och det finns en optimism kring byråns framtid. ”Det har ju skrivits en del om oss i dagarna”, påpekar han.


Tove Langseth betonar att för att vara relevant behöver byråer arbeta mer flexibelt och snabbt, och anpassa sig efter kundernas krav. ”Det som funkar bygger man vidare på”, summerar hon.


Å ena sidan är det viktigt att vara snabb, men samtidigt krävs det att man kan förespråka för långsiktiga projekt. ”Det ska bli kul att fajtas med Nord DDB”, säger hon.


John Bergdahl framhåller att byrån behöver återfå sin passion och optimistiska syn på branschen. ”Det här är världens roligaste jobb”, säger han.

Mest lästa
  1. Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

  2. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  3. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Fler intressanta artiklar

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.