Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring
Publicerad november 4, 2025
Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston Consulting Group har en analys av 1 800 företag genomförts för att utvärdera deras ansvar i frågan.
Trots de rådande ekonomiska utmaningarna visar rapporten en generell positiv trend. De fyra ansvarsområdena som analyserades (styrning, arbetsplats, samhällspåverkan och marknad) går framåt, men marknadsföring och relaterade aspekter uppvisar svaga resultat.
Med ett genomsnitt på 2,3 av 10 poäng är marknadsföring det sämst presterande området. Endast 58 av 1 806 företag inkluderar barn i sina intressentdialoger för att förstå effekten av marknadsföring, produktdesign och sociala medier.
Inom Norden får företag som säljer direkt till konsumenter en poäng på 3,6 av 10, vilket är det lägsta bland olika sektorer. – Nordiska företag har byggt en solid grund för ansvarstagande, men för att behålla ett globalt försprång behöver man gå från policy till bevis – att visa konkreta resultat för barn genom innovation, säkrare digitala produkter och transparent resultatuppföljning, säger hon.
Det finns alltså ett behov av att öka medvetenheten och ansvarstagandet omkring barns rättigheter inom marknadsföring. Det krävs konkreta åtgärder för att verkligen skydda och främja barns intressen i en allt mer digital och kommersiell värld.