X
Nordic region's business magazine • augusti 13, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Företagens marknadsföringsstrategier i osäkra tider

Publicerad augusti 13, 2025

Trots ekonomiska utmaningar investerar många amerikanska storföretag kraftigt i marknadsföring, rapporterar Adweek. Med tuffa tullar, fallande arbetslöshetssiffror och en instabil global ekonomi blir varumärken allt viktigare. Donald Trumps tullpolitik har påverkat världsekonomin kraftigt, vilket fått konsumenterna att bli mer försiktiga med sina utgifter, säger analytiker.


När amerikanerna söker billigare alternativ eller lagar mer mat hemma, hur reagerar storföretagen? Enligt Adweeks analys behåller många företag sina marknadsföringsbudgetar eller ökar dem. Justin Picicci, CFO på Ralph Lauren, meddelade under ett resultatmöte den 7 augusti att företaget planerar att satsa offensivt under dessa osäkra tider.
– Vi investerar i vårt varumärke, våra produkter, våra upplevelser och våra möjligheter att bättre tjäna och skapa långsiktiga relationer till våra kunder, säger han.


Under det senaste kvartalet ökade Ralph Lauren sina marknadsföringsinvesteringar till 7,5 procent av vinsten, jämfört med 6,7 procent förra året. Även bryggerijätten bakom Coors Light och Blue Moon planerar att öka sin marknadsföring, förklarar CFO Tracey Joubert i Q2-rapporten.
– Vi tänker fortsätta att sätta den rätta marknadsföringskraften bakom våra nyckelvarumärken och innovationer, säger han.


McDonald”s vd Chris Kempczinski presenterade den 6 augusti tre viktiga faktorer för att navigera den tuffa ekonomin: värderingar, en ny meny och stark marknadsföring.
– I det här klimatet måste man köra på alla tre. Om du bara satsar på en eller två kommer du inte nå de resultat som vi siktar mot, säger han.


Kenvue, ett läkemedelsföretag med kända varumärken som Tylenol och Listerine, kommer att bli mer selektiva i sina satsningar, meddelar CFO Amit Banati.
– Vi kommer att stötta våra varumärken än mer än i fjol, säger han.


En av USA:s största tillverkare av konsumtionsvaror planerar inte att minska sina marknadsföringsinsatser. Vd Rick Dierker sa den 1 augusti att det inte är ett alternativ att skära i marknadsföringsbudgeten, även om det kan leda till kortsiktiga vinster.

Mest lästa
  1. Henrik Almqvist reflekterar över kommunikation och sociala medier

  2. Vinnarna i Stockholm Media Award 2025 utsedda

  3. Behovet av en mer omfattande kulturkanon

Fler intressanta artiklar

Coca-Cola anpassar sig efter globala trender

Publicerad september 11, 2025

I takt med den negativa uppfattningen om amerikanska varumärken så förändrar flera företag sina strategier. Coca-Cola marknadsförs nu som en ”tysk produkt” i Tyskland. Företaget har lanserat en ny kampanj…

Stagwell ställer in London-festival av säkerhetsskäl

Publicerad september 11, 2025

Stagwell har beslutat att skjuta upp sin planerade festival i London efter uppgifter om deras samarbete med Israels utrikesdepartement, vilket har lett till kritik på sociala medier. I ett e-postmeddelande…

Kampanj för att öka medvetenhet om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst lanserar Kid Collective en kampanj för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Denna kommunikation är inriktad på anställda inom kommun och region. I…

Civilministern kräver insyn i kommunernas kommunikationskostnader

Publicerad september 11, 2025

Det är välkänt att civilminister Erik Slottners åsikt om den ökande mängden kommunikationspersonal inom svenska myndigheter är kritisk. Nu efterlyser han en noggrann utredning av situationen i kommunerna och regionerna…

Afa Försäkrings nya kampanj för att öka medvetenheten om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst kommer Kid Collective att återlansera kampanjen för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Målet är att nå anställda inom kommun och region. Afa…

Vikten av att säga nej i marknadsföring

Publicerad september 11, 2025

Att kunna avstå från något för att istället välja rätt väg är avgörande. Niklas Bondesson, forskare vid Stockholms universitet och rådgivare på Noa Consulting, framhöll detta vid Effday. Temat för…

Kampanj för att stärka svensk livsmedelsberedskap

Publicerad september 11, 2025

Livsmedelsföretagen och Abby World presenterar en ny kampanj som framhäver svenskproducerad mat som en grund för ökad beredskap. I en tid präglad av osäkerhet, inklusive geopolitiska spänningar och klimatförändringar, vill…

Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

Publicerad september 10, 2025

Med ett år kvar till valet inleder Moderaterna sin kampanj för att återfå kontrollen i Stockholm. Under namnet ”Vi står upp för Stockholm” fokuserar kampanjen på huvudstadens särskilda egenskaper och…

Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi…

Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto,…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.