Förändringar inom Sveriges Annonsörer: Peter Mackhés medieexpertroll avvecklas
Publicerad september 23, 2025
Publicerad september 23, 2025

Peter Mackhé lämnar sin position som medieexpert på Sveriges Annonsörer efter nästan ett decennium i rollen. Branschorganisationen genomgår en omstrukturering och avvecklar fasta expertroller. ”Det ligger ingen konflikt bakom, men gick snabbt”, säger han.
Mackhé har verkat som medieexpert sedan sommaren 2016, men nu tas hans roll bort. ”När jag hade rapporterat och gjort klart cross media measurement-projektet för ungefär tre veckor sedan”, säger han till Dagens Media.
Skälet till att medieexpertrollen tas bort är att Sveriges Annonsörer framöver ska fokusera på branschspecifika frågor genom olika expertgrupper, förklarar marknadschefen. Hon talar för vd som är sjukskriven.
”Vi stärker vårt stöd till medlemmarna genom att arbeta mer flexibelt med flera oberoende experter. För att bättre kunna möta den ökande komplexiteten i marknadsföringen avvecklar vi fasta expertroller, som medieexpert”, förtydligar hon.
Stina Melin kommer att återkomma med mer information om hur expertgrupperna exakt kommer att se ut, då de befinner sig i uppstartsfas. Peter Mackhé påpekar att det inte handlar om någon konflikt bakom organisationens förändring, men att det hela gick snabbt.
Han började tidigare som konsult för Sveriges Annonsörer och planerar nu att återuppta verksamheten inom egen regi. ”Jag tog hand om KIA-index åt dem och blev sedan anställd”, berättar han. Han har även ansvarat för poddindex och har de senaste fem åren arbetat med cross media measurement.
”Nu tycker väl Sveriges Annonsörer att vi har kommit i mål med det”, reflekterar han. Den största branschframgången under hans tid på organisationen ser han som etableringen av poddindex, som är den första mätningen för poddar i världen.
”Några mediebyråer har byggt om hela sitt rapporteringssätt utifrån granskningarna i cross media measurement-projektet”, säger han. Den största utmaningen han har stött på under sitt decennium har varit den minskade transparensen på annonsmarknaden.
”För tio år sedan var 75 procent av siffrorna tredjepartsgranskade. I dag är cirka 25 procent tredjepartsgranskade”, noterar han. Mackhé avslöjar att han planerar att förenkla processerna i sin nya verksamhet. ”Folk komplicerar saker som ingen förstår, och jag vill förenkla och förtydliga”, avslutar han.