X
Nordic region's business magazine • oktober 21, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Förändra marknadsföring: Från förföljelse till förundran

Publicerad oktober 21, 2025

Efter att ha räknat till 17 noterade Daniel Collin samma meddelande från en avsändare under tre dagar. Vid den första kontakten var han nyfiken, men vid den sjuttonde var han immun. Kära marknadsförare, vi måste diskutera.

Vi har skapat ett system som övervakar beteenden genom data som klick, tid på sidan och köphistorik. Vi låser oss i dashboards och benämner kurvor som rör sig i ”rätt” riktning som precision. Problemet är att den mänskliga hjärnan sparar energi genom att filtrera bort det förutsägbara.

Beteendedata är gårdagen. Vi fokuserar på vad någon var, inte vad de håller på att bli. Algoritmen kan vara en utmärkt arkivarie men en dålig dramaturg; den staplar sannolikheter men formar inga avsikter. Optimering av det som redan inträffat gör att reklamen blir en ”ekokammare”, vilket ger mer av samma sak tills hjärnan stänger av.

Hjärnan vänjer sig. Denna process kallas habituering. När samma stimuli upprepas – produkt, erbjudande eller uppmaning – sjunker responsen. ”Banner blindness” handlar om hjärnans reaktion, inte enbart om bannern.

”Relevans” har blivit bekvämlighet. Flera varianter till samma kund verkar smart, men verklig relevans kräver friktion: ny information, nya perspektiv, avbrott i mönster.

”Men vi har prediktiva modeller?” Ja, men prediktioner grundar sig fortfarande på det förflutna. Tre huvudproblem uppstår:

  1. Kartan är karta – terrängen rör sig: Modeller tränas på gårdagen, människor lever nu.
  2. Goodharts lag: När måttet blir målet jagar vi det som är lättast – inte ny efterfrågan.
  3. För lite utforskning: Systemen väljer det säkra; minne och nyfikenhet kräver variation.

Signalernas kvalitet eroderar (integritet, kakdöd, plattformar) och mätningar görs för nära kassan. Vi överskattar sista klicket och underskattar det som skapar preferenser långt innan.

Prediktion kan styra var och när vi visar något. Men vad vi visar måste vara kreativt, distinkt och kontextuellt korrekt. Låt modellen hitta lägen – låt idén vinna.

Vad sägs om att:
• Ge en utforskningsbudget så att modellen inte fastnar.
• Återuppta mentala mått (kännedom, preferens, prisvilja) bredvid CTR/ROAS.
• Använd prediktion för kontextuellt precisa resultat, inte som kreativ autopilot.
• Se prognoser som scenarier och mät inkrementella effekter.

”Men algoritmen gav ju ROAS?” Kortsiktigt, ja. Det är som att skrapa burkens botten – något följer alltid med. Priset är förlorad nyfikenhet.

Gör mindre av mer. Färre och tydligare budskap som upprepas i nya idéer slår hundra små variationer.

Nästa brief: Briefa om förändring, bygg en distinkt ryggrad, planera nyhetsvärde, mät mentala effekter och kombinera kontextuell precision med kreativ friktion.

Så, marknadsförare: sluta förfölja mig. Börja förvåna mig. All kommunikation sker fortfarande på mottagarens villkor.

Daniel Collin,
medgrundare av Coach my brain, lic. mental tränare, lic kinetik tränare och tidigare mångårig byrå-vd

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.