X
Nordic region's business magazine • augusti 21, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Foodora står inför anklagelser om vilseledande marknadsföring

Publicerad augusti 21, 2025

Är påståenden om ”schyssta villkor” exempel på falsk marknadsföring? Enligt Sveriges Konsumenter kan så vara fallet. Dessutom: Ikea och Gustaf Westman presenterar en specialdesignad tallrik för köttbullar, forskning visar att spelreklam kan ha motsatt effekt, och Meta anklagas för att ha manipulerat annonssiffror.


Foodoras rosa leveranslådor pryds av texten ”Schyssta villkor & Kollektivavtal”, men Sveriges Konsumenter hävdar att dessa villkor inte gäller för alla anställda. Därför har bolaget nu anmälts till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring. Det säger en källa.


Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert, uttrycker att kampanjen skapar en falsk bild av villkoren.
– Det är tydligt att Foodora Market inte bara vill rekrytera nya förare, utan också förändra perceptionen av personalens arbetsvillkor bland medvetna konsumenter, säger hon.


I en granskning av TV4 framkommer det att anställda på Foodora Market rapporterar hög stress, lägre löner än vad företaget uppger och bristande bemanning. Många anställda omfattas inte av kollektivavtal. Enligt uppgifter om snittlönen på 180 kronor i timmen tjänar många betydligt mindre.


Ikea och Gustaf Westman har introducerat en specialgjord köttbulletallrik, som är avlång och designad för att framhäva de klassiska svenska köttbullarna.
– Jag älskar att designa föremål för en specifik funktion, vilket gör dem humoristiska och lätta att förstå, säger han.


Ny forskning från Gamble Aware visar att reklam för säkrare spelande kan resultera i ett motsatt resultat. Vissa konsumenter kan uppfatta dessa annonser som normalisering av spelande, vilket potentiellt ökar risken för problemspelande.


En visselblåsare på Meta hävdar att företaget medvetet har överdrivit resultaten för Shops-annonser. Den tidigare produktchefen rapporterade dessa uppgifter till ledningen, men inga åtgärder vidtogs.
Meta avfärdar anklagelserna och betonar sitt förtroende för sina interna processer.


Konsumentverket har inlett en granskning av SJ efter sommarens förseningar och tågstopp. Myndigheten kräver svar på hur SJ hanterar passagerare vid störningar.
– Vi fokuserar på beredskapen vid större trafikstörningar och hur man informerar resenärer, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.


SJ välkomnar granskningen.

Mest lästa
  1. Osäkerhet i AI och SEO: En komplex verklighet

  2. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

  3. Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

Fler intressanta artiklar

PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Publicerad december 19, 2025

Finns det en avsiktlig PR-strategi bakom Kalla Faktas avslöjande av Icas prismanipulation inför PRO:s matpriskontroller? Dagligvarunytt hävdar att Axfood har försökt styra medietäckningen. TV4 förnekar dock detta och vill inte…

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.