Folkspel lanserar rosa kampanj med ny byrå
Publicerad september 25, 2025
Publicerad september 25, 2025

Folkspel presenterar nu sin första kampanj tillsammans med den nyligen etablerade byrån Nerman/Eklind, där fokus ligger på att stödja bröstcancerforskningen. I våras avslöjades det att företaget hade avbrutit samarbetet med Business & Emotions för att inleda ett nytt samarbete med Nerman/Eklind.
Den gemensamma kampanjen uppmärksammar Bröstcancerförbundets initiativ ”Rosa månad”. Under oktober månad kommer lotten att byta färg till rosa, och en reklamfilm har producerats med ett humoristiskt inslag kopplat till temat.
– Det var många faktorer att ta hänsyn till i briefen. Sverigelotten har relativt låg kännedom, vilket gjorde att det fanns ett önskemål om att låta själva lotten ta mycket plats i kampanjen. Samtidigt fick vi varken tappa det viktiga budskapet eller försvinna i det rosa bruset. När den här idén kom upp på bordet så kände vi direkt att vi hade löst ekvationen, säger hon.
I filmen, som utspelar sig utanför en liten butik, klottrar butiksbiträdet till två B:n och ett S, vilket tillsammans med lottens cirkelformade skrapfält bildar ordet ”boobs”.
– Jag letade efter gemensamma nämnare mellan Sverigelotten och denna behjärtansvärda kvinnofråga. Så hittade jag en mitt i lotten. Befriande att möta ett så tungt ämne med ett livsbejakande fniss, tycker jag, säger han.
Kampanjen kommer att synas på tv, utomhus, online och i butiker under hela oktober.