Fem byråer kämpar om Ikeas kreativa konto i Storbritannien
Publicerad december 8, 2025
Publicerad december 8, 2025

Fem reklambyråer är nu involverade i en intensiv tävling om Ikeas kreativa konto. Detta kommer efter att den Londonbaserade byrån Mother valt att inte delta i den senaste pitchrundan, vilket avslutar ett framgångsrikt partnerskap som varade i 16 år.
Mothers beslut att avstå från att delta har väckt uppmärksamhet och uttrycker svårigheter med att konkurrera i en pitch. ”Detta är ett svårt beslut. Efter 16 fantastiska år med Ikea har vi beslutat att inte delta i denna pitch. Vi tror verkligen att vi inte kan bevisa något i en pitch som vi inte redan bevisar varje dag. Ikea kommer alltid att vara en del av Mothers historia och vi önskar våra vänner på Ikea allt gott i framtiden,” säger hon.
Nu rapporteras det att fem byråer, inklusive Adam & Eve bwa, McCann och AMV BBDO, är i kampen om att vinna kontot. Dessutom deltar VCCP och WPP-byrån VML i tävlingen.
Mother och Ikea har genom åren vunnit flera internationella priser för sitt samarbete, inklusive det kända konceptet ”The Wonderful Everyday”.
En annan nyhet handlar om appen Truthseek, som marknadsförs aggressivt i sociala medier utan korrekt reklammärkning. Appen påstår sig ha förmågan att avslöja hemligheter och återställa borttagen kommunikation.
Vid tester visade det sig att appen är en bluff och baseras istället på AI-genererade svar. Appen kostar 99 kronor i månaden och säljs av ett turkiskt företag, Hubx.
Skådespelaren Sydney Sweeney har också uttalat sig om en reklam för American Eagles jeans, som skapade stor uppståndelse. ”Alla som känner mig vet att jag alltid försöker föra människor samman. Jag är emot hat och splittring,” säger hon.
Sweeney reflekterar över sin tidigare tystnad och erkänner att den har bidragit till ökad klyfta. ”Så jag hoppas att det nya året innebär ett större fokus på det som förenar oss i stället för det som skiljer oss åt,” fortsätter hon.
Inom politik görs även kommentarer kring Netflix potentiella köp av Warner Bros och HBO. USA:s president säger att affären, om den genomförs, kan leda till problem för konkurrensen på marknaden. ”Jag kommer att vara involverad i det beslutet,” säger han.
Affären kan ge Netflix tillgång till tryckta samtida framgångar som ”Sopranos” och ”Vänner”, vilket skapar oro inom Hollywood angående konkurrensen framöver.