X
Nordic region's business magazine • december 8, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Fem byråer kämpar om Ikeas kreativa konto i Storbritannien

Publicerad december 8, 2025

Fem reklambyråer är nu involverade i en intensiv tävling om Ikeas kreativa konto. Detta kommer efter att den Londonbaserade byrån Mother valt att inte delta i den senaste pitchrundan, vilket avslutar ett framgångsrikt partnerskap som varade i 16 år.


Mothers beslut att avstå från att delta har väckt uppmärksamhet och uttrycker svårigheter med att konkurrera i en pitch. ”Detta är ett svårt beslut. Efter 16 fantastiska år med Ikea har vi beslutat att inte delta i denna pitch. Vi tror verkligen att vi inte kan bevisa något i en pitch som vi inte redan bevisar varje dag. Ikea kommer alltid att vara en del av Mothers historia och vi önskar våra vänner på Ikea allt gott i framtiden,” säger hon.


Nu rapporteras det att fem byråer, inklusive Adam & Eve bwa, McCann och AMV BBDO, är i kampen om att vinna kontot. Dessutom deltar VCCP och WPP-byrån VML i tävlingen.


Mother och Ikea har genom åren vunnit flera internationella priser för sitt samarbete, inklusive det kända konceptet ”The Wonderful Everyday”.


En annan nyhet handlar om appen Truthseek, som marknadsförs aggressivt i sociala medier utan korrekt reklammärkning. Appen påstår sig ha förmågan att avslöja hemligheter och återställa borttagen kommunikation.


Vid tester visade det sig att appen är en bluff och baseras istället på AI-genererade svar. Appen kostar 99 kronor i månaden och säljs av ett turkiskt företag, Hubx.


Skådespelaren Sydney Sweeney har också uttalat sig om en reklam för American Eagles jeans, som skapade stor uppståndelse. ”Alla som känner mig vet att jag alltid försöker föra människor samman. Jag är emot hat och splittring,” säger hon.


Sweeney reflekterar över sin tidigare tystnad och erkänner att den har bidragit till ökad klyfta. ”Så jag hoppas att det nya året innebär ett större fokus på det som förenar oss i stället för det som skiljer oss åt,” fortsätter hon.


Inom politik görs även kommentarer kring Netflix potentiella köp av Warner Bros och HBO. USA:s president säger att affären, om den genomförs, kan leda till problem för konkurrensen på marknaden. ”Jag kommer att vara involverad i det beslutet,” säger han.


Affären kan ge Netflix tillgång till tryckta samtida framgångar som ”Sopranos” och ”Vänner”, vilket skapar oro inom Hollywood angående konkurrensen framöver.

Mest lästa
  1. Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

  2. Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

  3. Ny ledning inom Arenagruppen

Fler intressanta artiklar

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Ökning av medieinvesteringar i november 2024

Publicerad december 9, 2025

Investeringarna inom mediefältet har ökat med 2,5 procent i november 2024, jämfört med samma tid året innan. Den mest markanta tillväxten ses inom sökannonsering, som har ökat med 48 procent.…

Nordic Wellness namnger ny arena: En framgång för Häcken

Publicerad december 9, 2025

Namnbytet för Häckens hemmaplan är nu officiellt, och arenan kommer att kallas Nordic Wellness Arena. Den gamla Rambergsvallen revs 2014 och ersattes året därpå av den nya anläggningen. Bravida har…

Merch: En ny identitet för den kulturella eliten

Publicerad december 9, 2025

Under en lång tid symboliserade logotyper dålig smak och masskonsumtion. Idag har merchandise blivit en källa till identitet och exklusivitet till rimliga priser, påpekar en skribent. I ”No Logo” finns…

Kamp om 100-wattaren: Nominerade bidrag presenterade

Publicerad december 9, 2025

Totalt 66 bidrag har blivit nominerade till 100-wattaren, där Nord DDB dominerar med flest nomineringar. En 70 personer stark jury har valt ut de bidrag som nu tävlar om priserna,…

Ny byrå för kriskommunikation lanseras av erfarna experter

Publicerad december 9, 2025

Edvard Unsgaard och Varg Gyllander har grundat en ny byrå som fokuserar på kriskommunikation med namnet Unsgaard & Gyllander. Byråns primära målgrupp inkluderar chefer, vd:ar, generaldirektörer, toppolitiker och andra ansvariga…

Kritik mot Malmös kostsamma kampanj och budkrig på mediemarknaden

Publicerad december 9, 2025

Moderaterna uttrycker stark kritik mot Malmö stads hantering av skattemedel, vilket de anser slösas bort. Oppositionsrådet, hon säger, ”Malmö stad slarvar bort skattebetalarnas pengar.”Den senaste kontroversen rör en musikvideo med…

Förändringar på Miltton: Ny ledning tillträder

Publicerad december 9, 2025

Pr-byrån Miltton meddelar att Jesper Brandt, som varit Sverigechef i två år, lämnar sin post vid årsskiftet.Han började sin roll efter att ha varit vd på King Street. Enligt rapporter…

Sheraton i Stockholm får ny identitet med hjälp av The Odd Society

Publicerad december 9, 2025

Hotellet Sheraton i Stockholm har genomgått en omfattande renovering. The Odd Society, en design- och kommunikationsbyrå från Oslo, har anlitats för att omvandla varumärket. Grundaren går även in som marknadschef.Sheraton…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.