Fackligt engagemang genom vardagliga tankar
Publicerad november 21, 2025
Publicerad november 21, 2025

I en ny radiokampanj riktar IF Metall fokus på att människor ofta funderar på ämnen bortom arbetslivets frågor. Kampanjen, benämnd ”Grubblerier”, syftar till att knyta an till vanliga tankar i vardagen.
Reklambyrån Pushing Buttons förklarar att de utformat kampanjen med ledord som varmt, humoristiskt och vardagsnära. De ville skapa en lättsam ton som resonerar med lyssnarnas dagliga liv.
– Vi ville hitta ett grepp som kändes roligt i sin enkelhet. De flesta funderar mer på spolarvätska eller middagsplaner än på pension och arbetsmiljö. Genom att gå rakt in i människors vardagstankar – och bryta dem – kunde vi påminna om att det finns en kollektiv styrka som driver de frågor man annars inte hinner tänka på, säger hon.
Radioreklamerna är avsedda att omvandla mottagarens tankar från ”tänk om…” till ”vi fixar det här tillsammans!”. Byrån betonar vikten av en varm och direkt kommunikation, särskilt med medlemmar som har fullt upp med sin vardag.
– IF Metalls medlemmar har fullt upp med livet. Då måste kommunikationen vara varm, enkel och direkt. Med Grubblerier visar vi att facket finns där i bakgrunden och driver det som annars skulle bli stora problem, säger hon.
Pushing Buttons har även utvecklat en ny animerad ljudlogotyp för att skapa igenkänning i både ljudreklam och rörlig kommunikation. Samarbetet med produktionsbolaget Stray Dog Studios har bidragit till att kampanjen blir ännu mer minnesvärd.
”Grubblerier” kommer att sändas i nationella radiokanaler under den kommande senhösten.