X
Nordic region's business magazine • oktober 20, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Evidensbaserad marknadsföring: En nödvändig fokuspunkt

Publicerad oktober 20, 2025

Frågan om evidensbaserad marknadsföring aktualiseras: Har svenska marknadschefer verkligen utnyttjat potentialen i beprövade strategier? Nils Wimby reflekterar över detta i sin senaste artikel.

Debatten kring evidensbaserad marknadsföring på Resumé är både underhållande och insiktsfull. Det råder enighet om att Ehrenberg Bass Institute ”har något”, men hur mycket uppmärksamhet det ska få är tveksamt.

Det är värt att överväga en av strategins mest fundamentala aspekter: prioritering av begränsade resurser. Strategi handlar om att göra val och att utvärdera alternativkostnaden för varje potentiellt initiativ.

När resurserna är knappa handlar det inte endast om mediebudgeten. En marknadsavdelnings tid, energi och inflytande inom organisationen är också begränsade. Varje stund som investeras i ett projekt innebär att annan verksamhet får stå tillbaka.

Om möjligheten att satsa på ett större projekt inte finns förrän 2026, ställs frågan: Är den kopplad till EBI-ramverket eller något annat? Debatten om huruvida vi ska ”utmana” eller ”komplettera” forskningen från Ehrenberg-Bass Institute kan bli en distraktion.

Denna debatt vilar på en felaktig grund: att alla redan tillämpar dessa principer. Om det vore sant att alla arbetar med distinctiveness och mental tillgänglighet, skulle det vara logiskt att rikta in sig på mer avancerade teorier.

Men en snabb granskning av reklamflödet och medieinvesteringar visar att så ofta är inte fallet. Många varumärken, inklusive marknadsledare, har fortfarande betydande arbete kvar att utföra.

Detta handlar om att prioritera risk mot belöning. Vilka ramverk har starkast bevis och högst potentiell avkastning? Detta gäller även utmanare i branschen.

Kritik mot EBI:s forskning pekar ofta på att den betonar skalfördelar, vilket kan verka nedslående för mindre aktörer. Men även denna kritik förutsätter att marknadsledaren agerar perfekt och evidensbaserat.

I verkligheten står de inför samma utmaningar och frestelser som alla andra. Kan en utmanare vinna marknadsandelar genom att vara ännu mer disciplinerad i sin distinctiveness och ödmjukhet inför köpbeslut? Det kan vara värt att överväga.

Marknadsförare som saknar en tydlig strategi för sina Distinctive Brand Assets och inte har kartlagt sina köpsituationer, har fortfarande mycket kvar att utforska.

Jag anser att EBI:s ramverk är bland de mest grundläggande och effektiva inom dagens marknadsföring. Innan en marknadschef lägger tid på nya strategier, bör den reflektera: Har vi verkligen utnyttjat detta ramverk fullt ut?

Den största outnyttjade potentialen kan ibland ligga i att fokusera på och bemästra det som redan är bevisat.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.