Eurovision Song Contest presenterar en ny visuell identitet
Publicerad augusti 18, 2025
Publicerad augusti 18, 2025

Eurovision Song Contest moderniserar sin grafiska profil inför 70-årsjubileet nästa år, vilket markerar den mest omfattande logotypförändringen på två decennier. Under de första femtio åren varierade logotypen varje år, men sedan 2004 har den nästan varit oförändrad, med den enda notabla förändringen att V:t innehöll fjolårsvinnarens flagga.
Vid 60-årsfirandet 2015 gjordes en mindre justering av logotypen. Inför den kommande tävlingen i Österrike, som markerar jubileet, har en betydande omdesign genomförts av det brittiska designbyrån Pals, som även ansvarade för den grafiska identiteten vid evenemanget i Liverpool 2023.
– Eurovision Song Contest har alltid handlat om utveckling – musikalisk, kulturell och kreativ. Den här förnyelsen hedrar 70 fantastiska år samtidigt som den för oss framåt mot en spännande framtid. Den är djärv, lekfull och full av hjärta – precis som tävlingen själv, säger hon.
Vidare förklarar hon: – Vår nya logotyp och visuella identitet har utformats för att göra ESC-varumärket tydligare på digitala plattformar, samla hela vår projektfamilj under ett tak och skydda varumärket globalt för EBU:s medlemmar, i takt med att tävlingen fortsätter att locka nya publikgrupper världen över.
Det nya typsnittet, som kallas ”Singing Sans”, kommer att användas på Eurovisionens digitala plattformar och i trycksaker framöver.