Erling Haaland i ny kampanj för skandinaviskt väskmärke
Publicerad december 9, 2025
Publicerad december 9, 2025

Väskföretaget Db har rekryterat den norske fotbollsspelaren Erling Braut Haaland för en ny reklamsatsning. Temat i filmen kretsar kring en intressant fråga: Vad representerar egentligen Db?
Företaget grundades 2009 av skidåkaren Jon Olsson och ingenjören Truls Braatas. När de ville expandera till engelsktalande marknader uppstod problem med namnet, vilket ledde till att det förkortades till Db.
Att använda en förkortning som namn, utan en tydlig betydelse, väcker många frågor. Detta är centralt i den nya reklamfilmen, som har producerats av Superstudio.
– Det finns en ständig längtan efter att hitta en djupare mening i allt. Vi har lekt med olika benämningar, titlar och smeknamn, men i slutändan kommer vi alltid tillbaka till att det handlar mindre om vad vi heter och mer om vad vi tror på. Och vi står för övertygelsen att när vi ger oss ut i världen, kommer vi tillbaka som bättre människor, säger hon.
Filmen utgör en del av företagets julkampanj och ger även en förhandsvisning av den kommande kollektionen Ramverk Alu, som planeras att lanseras till våren. För att ytterligare förstärka sitt skandinaviska varumärke har företagets team valt att samarbeta med Haaland.
– Vi älskar att göra filmer och vi älskar varumärkeskampanjer – det är den tid på året då vi får frossa lite. Inför varje kampanj hämtar vi inspiration från olika håll. I julkampanjen 2024 ”Keep dreaming differently” fanns en blinkning till ”Raka spåret till Chicago”. I år inspireras vi av öppningsscenen i ”Ett päron till farsa”. Inget signalerar jul mer än en roadtrip med vänner och familj, ofta genom vackra landskap, fortsätter hon.
Förra året investerade det franska modekonglomeratet LVMH, som äger Louis Vuitton, i Db.