X
Nordic region's business magazine • december 9, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Erling Haaland i ny kampanj för skandinaviskt väskmärke

Publicerad december 9, 2025

Väskföretaget Db har rekryterat den norske fotbollsspelaren Erling Braut Haaland för en ny reklamsatsning. Temat i filmen kretsar kring en intressant fråga: Vad representerar egentligen Db?


Företaget grundades 2009 av skidåkaren Jon Olsson och ingenjören Truls Braatas. När de ville expandera till engelsktalande marknader uppstod problem med namnet, vilket ledde till att det förkortades till Db.


Att använda en förkortning som namn, utan en tydlig betydelse, väcker många frågor. Detta är centralt i den nya reklamfilmen, som har producerats av Superstudio.


– Det finns en ständig längtan efter att hitta en djupare mening i allt. Vi har lekt med olika benämningar, titlar och smeknamn, men i slutändan kommer vi alltid tillbaka till att det handlar mindre om vad vi heter och mer om vad vi tror på. Och vi står för övertygelsen att när vi ger oss ut i världen, kommer vi tillbaka som bättre människor, säger hon.


Filmen utgör en del av företagets julkampanj och ger även en förhandsvisning av den kommande kollektionen Ramverk Alu, som planeras att lanseras till våren. För att ytterligare förstärka sitt skandinaviska varumärke har företagets team valt att samarbeta med Haaland.


– Vi älskar att göra filmer och vi älskar varumärkeskampanjer – det är den tid på året då vi får frossa lite. Inför varje kampanj hämtar vi inspiration från olika håll. I julkampanjen 2024 ”Keep dreaming differently” fanns en blinkning till ”Raka spåret till Chicago”. I år inspireras vi av öppningsscenen i ”Ett päron till farsa”. Inget signalerar jul mer än en roadtrip med vänner och familj, ofta genom vackra landskap, fortsätter hon.


Förra året investerade det franska modekonglomeratet LVMH, som äger Louis Vuitton, i Db.

Mest lästa
  1. Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

  2. Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

  3. Ny ledning inom Arenagruppen

Fler intressanta artiklar

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Ökning av medieinvesteringar i november 2024

Publicerad december 9, 2025

Investeringarna inom mediefältet har ökat med 2,5 procent i november 2024, jämfört med samma tid året innan. Den mest markanta tillväxten ses inom sökannonsering, som har ökat med 48 procent.…

Nordic Wellness namnger ny arena: En framgång för Häcken

Publicerad december 9, 2025

Namnbytet för Häckens hemmaplan är nu officiellt, och arenan kommer att kallas Nordic Wellness Arena. Den gamla Rambergsvallen revs 2014 och ersattes året därpå av den nya anläggningen. Bravida har…

Merch: En ny identitet för den kulturella eliten

Publicerad december 9, 2025

Under en lång tid symboliserade logotyper dålig smak och masskonsumtion. Idag har merchandise blivit en källa till identitet och exklusivitet till rimliga priser, påpekar en skribent. I ”No Logo” finns…

Kamp om 100-wattaren: Nominerade bidrag presenterade

Publicerad december 9, 2025

Totalt 66 bidrag har blivit nominerade till 100-wattaren, där Nord DDB dominerar med flest nomineringar. En 70 personer stark jury har valt ut de bidrag som nu tävlar om priserna,…

Ny byrå för kriskommunikation lanseras av erfarna experter

Publicerad december 9, 2025

Edvard Unsgaard och Varg Gyllander har grundat en ny byrå som fokuserar på kriskommunikation med namnet Unsgaard & Gyllander. Byråns primära målgrupp inkluderar chefer, vd:ar, generaldirektörer, toppolitiker och andra ansvariga…

Kritik mot Malmös kostsamma kampanj och budkrig på mediemarknaden

Publicerad december 9, 2025

Moderaterna uttrycker stark kritik mot Malmö stads hantering av skattemedel, vilket de anser slösas bort. Oppositionsrådet, hon säger, ”Malmö stad slarvar bort skattebetalarnas pengar.”Den senaste kontroversen rör en musikvideo med…

Förändringar på Miltton: Ny ledning tillträder

Publicerad december 9, 2025

Pr-byrån Miltton meddelar att Jesper Brandt, som varit Sverigechef i två år, lämnar sin post vid årsskiftet.Han började sin roll efter att ha varit vd på King Street. Enligt rapporter…

Sheraton i Stockholm får ny identitet med hjälp av The Odd Society

Publicerad december 9, 2025

Hotellet Sheraton i Stockholm har genomgått en omfattande renovering. The Odd Society, en design- och kommunikationsbyrå från Oslo, har anlitats för att omvandla varumärket. Grundaren går även in som marknadschef.Sheraton…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.