X
Nordic region's business magazine • september 18, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Erik Modig: Vikten av att dölja AI-användning i marknadsföring

Publicerad september 18, 2025

”Maximerad frekvens och re-targeting, leder till både reklamtrötthet och negativ syn på företaget. Om AI adderas till detta skapas en farlig cocktail,” skriver hon.

Studier om AI-användning och kundbeteende börjar nu ta form i ledande marknadsföringstidskrifter. Det tidigare kunskapsgapet fylls snabbt, vilket ger insikter om hur man bör utnyttja AI. Detta påminner om hur de allierade hanterade Enigma-koden: ibland är det klokare att dölja att man har knäckt den.

Filmen ”The Imitation Game” visar hur Alan Turing och hans team knäcker koden för att förutse motståndarens drag. För att behålla sin fördel krävs ibland medvetna misstag. På samma sätt visar AI-studier att det sällan handlar om perfektion utan om att uppnå tillräcklig diskretion.

Häromdagen delade en släkting att hen hade haft kontakt med Kash Patel, chef för FBI, om en stor summa pengar. Att Patel nämnt hens namn ansågs vara avgörande bevis. Det är skrämmande hur bedragare kan utnyttja AI, vilket pekar på att riktad AI-användning fungerar bäst mot de som saknar insikt.

En artikel i Journal of Marketing visar att de med låg AI-kompetens ofta är de mest imponerade av teknologi. Författarna föreslår att AI-användning anpassas utifrån konsumentgruppen.

En tidigare chef på en byrå sa: ”Jag vet att du kan göra detta på en timme, men vänta en dag innan du skickar, annars märker de hur snabbt vi arbetar.” Byråerna, liksom konsumenterna, väljer nu mer noggrant vilka kunder som förstår AI:s tidseffektivitet.

Skillnaden mellan de som förstår AI och de som fortfarande betalar ”gamla priser” blir tydlig. Företag måste ständigt anpassa sig till de föränderliga AI-möjligheterna, vilket gör det svårt att nå en balans mellan de kunniga och övriga.

Konsumenter blir obekväma när företag känner till för mycket om dem. Den mänskliga förmågan att skapa personlig kommunikation var tidigare begränsad, men det har nu förändrats. Forskning visar att överdriven personalisering kan skrämma bort kunder, som värdesätter både frihet och integritet.

AI bör användas för att vägleda utan att förutsäga varje steg. Att gå ”all-in” kan skapa obehag i stället för engagemang.

Många har känt av att de kommunicerar med AI. Jag har personligen blivit lurad och interagerat med AI utan att inse det. I AI-interaktion bör man antingen vara tydlig med att det är AI eller göra det så sömlöst att det inte går att upptäcka. Kunder accepterar AI-interaktion om de själva valt det.

När företag försöker dölja AI-användning riskerar de att skapa en känsla av att bli lurade, vilket kan skada deras varumärke.

Detta är tydligt även i reklam skapad med AI. Artikeln ”The Differential Impact of AI Salience on Advertising Engagement and Attitude: Scary Good AI Advertising” visar att AI-annonser kan dra mer uppmärksamhet, men detta sker ofta på bekostnad av attityden till annonsen.

Konsumenter uppmärksammar vilka företag som använder AI men uppskattar det inte alltid. Att påstå att en annons är skapad av AI tycks inte förbättra situationen, då kunderna förväntar sig en mänsklig insats för att rättfärdiga att deras tid tas i anspråk.

Denna signalvärde underskattas ofta när företag maximerar frekvens och re-targeting, vilket leder till reklamtrötthet och en negativ syn på företaget. Att addera AI till detta kan vara förödande.

Marknadsförare bör ställa sig frågan: ”Hur nära är vi att gå under radarn?” Är det vi skapat så bra att ingen märker det? Jag är övertygad om att fler kommer att nå dit, men det finns fortfarande många fallgropar att undvika.

Mest lästa
  1. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  2. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

  3. Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Fler intressanta artiklar

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.