Eon på väg att byta reklambyrå i spännande upphandling
Publicerad augusti 21, 2025
Publicerad augusti 21, 2025

Eon står inför en betydande förändring när de snart kommer att avslöja sitt val av reklambyrå, vilket kan innebära att BBDO Nordics tappar en stor kund.
Samarbetet mellan Eon och BBDO inleddes våren 2020, då byrån tog över efter McCann. Under ledning av den dåvarande marknadschefen, Karin Rosell, inleddes ett nytt kapitel, som fortsatte med Anna Bartholf som senare tog över ansvaret.
BBDO Nordics utvecklade konceptet ”Tillsammans skapar vi superkrafter” och vann flera priser med Youtube-serien ”Familjen Jarny ställer om”. Enligt källor har Eon en historia av innovativa pitchmetoder, där leverantörerna fått möjlighet att skapa unika digitala upplevelser.
I en tidigare pitch fick byråerna skapa prototyper, som sedan utvärderades under ett möte där priserna höjdes varje tjugonde sekund. En deltagande byrå lyckades vinna genom att klicka snabbt, trots att priset var orimligt lågt.
Ulrika Wennerberg Norvenius, Eons nuvarande marknadschef, meddelar att upphandlingen befinner sig i sitt slutskede. Hon kommenterar:
”Vi har hunnit ganska långt i processen, så tyvärr kan vi inte kommentera den aktuella upphandlingen medan processen pågår.”
Hon förklarar vidare att upphandlingen omfattar LUF och likabehandlingsprincipen, vilket kräver att all information till potentiella leverantörer ska gå genom det officiella upphandlingsverktyget.
Enligt Kantars bruttosiffror minskade Eons medieinvesteringar med 26 procent under första halvåret 2025.